پیادهسازی و اجرای استراتژی (Strategy Implementation) به معنای بهکارگیری استراتژی موردنظر یا اجرای استراتژی انتخابی سازمان است.
استراتژی سازمانی
استراتژی سازمانی یک برنامه بلند مدت است که نحوه برنامه ریزی یک شرکت برای استفاده از منابع خود را برای حمایت از فعالیت های تجاری تخصیص می دهد. این به عنوان راهنمایی برای چگونگی دستیابی یک شرکت به اهداف خود عمل می کند.
چگونه استراتژی سازمانی خود را ایجاد کنید
استراتژی سازمانی ابزاری برای کمک به کسب و کارها در ساختار منابع خود به گونه ای است که از فعالیت های تجاری آنها پشتیبانی کند. هنگامی که به طور موثر استفاده شود، می تواند روند تصمیم گیری شما را بهبود بخشد و به هدایت اعضای تیم به سمت یک هدف مشترک کمک کند.
اگر علاقه مند به یافتن راه هایی برای کارآمدتر کردن شرکت خود هستید، باید نحوه اجرای استراتژی سازمانی را بدانید.
در این قسمت، استراتژی سازمانی را تعریف میکنیم، توضیح میدهیم که چرا کسب وکار شما به آن نیاز دارد، عناصر کلیدی استراتژی سازمانی را مورد بحث قرار میدهیم و فهرستی از انواع مختلف استراتژی ارائه میکنیم.
استراتژی سازمانی چیست؟
استراتژی سازمانی یک برنامه بلند مدت است که نحوه برنامه ریزی یک شرکت برای استفاده از منابع خود را برای حمایت از فعالیت های تجاری تخصیص می دهد.
این به عنوان راهنمایی برای چگونگی دستیابی یک شرکت به اهداف خود عمل می کند. شرکت ها از این استراتژی ها برای کمک به اهداف خود و توسعه برنامه های استراتژیک استفاده می کنند. استراتژیهای سازمانی اغلب شامل ارزیابیهای دقیقی است که نشان میدهد شرکت باید چه کارهایی را انجام دهد.
چرا کسب و کار شما به یک استراتژی سازمانی نیاز دارد؟
استفاده از یک استراتژی سازمانی می تواند به کسب و کار شما کمک کند تا در اقدامات خود هدایت و ثبات داشته باشد.
این به تیم شما اجازه می دهد تا اقدامات خود را برای رسیدن به یک هدف مشترک اولویت بندی کند. وقتی همه درک یکسانی داشته باشند، یکپارچگی متقابل عملکردی می تواند با شفافیت و جریان آزادانه اطلاعات بین بخش ها رخ دهد.
استراتژیهای سازمانی همچنین به کسب وکارها کمک میکنند تا فرآیند تصمیمگیری خود را با شفافسازی بهترین راه ها برای رسیدن به اهدافشان سادهتر کنند.
عناصر کلیدی یک استراتژی سازمانی
برخی از عناصر کلیدی استراتژی سازمانی عبارتند از:
مشخص
استراتژی های سازمانی در بیان آنچه که امیدوارند به آن دست یابند مشخص می شوند. هنگام ایجاد استراتژی سازمانی خود، به جای استفاده از کلماتی مانند "بهتر"، یک دستاورد قابل اندازه گیری ارائه دهید. به عنوان مثال، به جای گفتن «ما میخواهیم محصولات را سریعتر بفروشیم»، بگویید: «میخواهیم محصولات خود را با نرخ ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته بفروشیم».
قابل اندازه گیری
استراتژی های سازمانی قابل اندازه گیری به کسب و کارها کمک می کند تا تعیین کنند که آیا به هدف خود رسیده اند یا خیر. با تعیین مقدار مشخصی برای کار، شرکت ها می توانند پیشرفت خود را در طول مسیر پیگیری کنند. استراتژیهای سازمانی اغلب از درصدها برای نشان دادن میزان افزایش یا کاهشی که میخواهند استفاده میکنند، نه اینکه صرفاً بگویند که میخواهند معیارهای خود را افزایش یا کاهش دهند.
واقع بینانه
برای داشتن اهداف قابل دستیابی، مطمئن شوید که استراتژی سازمانی شما واقع بینانه است. هنگام تعیین پتانسیل تلاش برای سازمانتان، دستاوردهای گذشته را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر شرکت شما قبلاً سود خود را از ۴۰۰ میلیون به ۶۰۰ میلیون در سال گذشته افزایش داده است، تلاش کنید تا سود را به ۸۰۰ میلیون افزایش دهید نه به یک میلیارد تومان، که ممکن است فراتر از روند فعلی شما باشد.
محدود
استراتژی های سازمانی محدود یا محدود به زمان هستند، به این معنی که مهلت دارند. کسب و کارها مدت زمانی مانند سه سال را برای دستیابی به یک هدف خاص انتخاب می کنند. این روش به آنها راهی میدهد تا زمان رسیدن به هدف خود را اندازهگیری کنند و به انجام کارها کمک میکند.
پیادهسازی و اجرای استراتژی (Strategy Implementation) به معنای بهکارگیری استراتژی موردنظر یا اجرای استراتژی انتخابی سازمان است.
انواع استراتژی های سازمانی
کسب و کارها استراتژی سازمانی خود را بر اساس چشم انداز و موقعیت خود در بازار انتخاب می کنند تا راهبردی را بیابند که مزیت رقابتی به آنها بدهد. برخی از انواع استراتژی های سازمانی عبارتند از:
تمرکز
استراتژی تمرکز روشی است که شامل یافتن یک گروه بازار است. کسبوکارهایی که از این رویکرد استفاده میکنند، یک گروه کوچک و منتخب را هدف قرار میدهند. هدف ارائه محصولات با کیفیت بالا و خدمات مشتری برای ایجاد وفاداری مشتری است. به عنوان مثال، یک شرکت شیر بادام، گیاهخواران و افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند را هدف قرار می دهد.
تولید کم هزینه
تولید کم هزینه یا رهبری هزینه، استراتژی است که در آن یک شرکت بهترین قیمت را برای محصول یا خدمات خود ارائه می دهد. این امر مشتریان را به خرید ترغیب می کند زیرا نسبت به سایر شرکت ها مقرون به صرفه تر است. برای ارائه قیمت های پایین، یک شرکت باید هزینه نیروی کار خود را به حداقل برساند.
نمونهای از شرکتهایی که از تولید کمهزینه استفاده میکنند، یک شرکت فست فود است که فقط چند مورد را در منوی خود ارائه میکند. آنها قیمت های خود را با پرداخت حداقل دستمزد به کارمندان خود پایین نگه می دارند و تنها با ارائه گزینه های پیشروی می توانند ساختمان خود را با اجاره کم نگه دارند.
تفکیک
استراتژی تمایز رویکردی است که در آن یک شرکت تلاش می کند تا در صنعت خود بهترین باشد. برای انجام این کار، آنها محصولات و خدمات نوآورانه ای با ویژگی های منحصر به فرد ارائه می دهند.
این شامل تحقیقات عمیق در بازار است تا ببینید چه چیزی مشتریان را جذب می کند. به عنوان مثال، شرکتی که کیف های طراح ارائه می دهد ممکن است انحصاری ایجاد کند و لیست انتظاری را برای کسانی که علاقه مند به خرید جدیدترین کیف خود هستند ایجاد کند.
رشد
استراتژیهای رشد، استراتژیهایی هستند که در آن شرکت به دنبال گسترش است. این ممکن است شامل افزایش فروش آنها یا منطقه ای باشد که به آن می فروشند. نوع دیگری از استراتژی رشد، به دست آوردن یا خرید یک رقیب است.
یک مثال از یک استراتژی رشد می تواند این باشد که یک شرکت کفش ورزشی تصمیم بگیرد محصولات خود را گسترش دهد و شروع به فروش لباس های ورزشی کند.
علائم سازی
استراتژی منطقیسازی زمانی است که یک کسبوکار تصمیم میگیرد سازماندهی مجدد کند تا کارآمدتر شود. اغلب این شامل کاهش کارکنان و تعداد شعبهها برای تمرکز بر آنچه برای سازمان بهتر است میشود.
شرکتها معمولاً زمانی از این استراتژی استفاده میکنند که کسبوکارشان پس از اعمال استراتژی رشد پیچیده میشود.
به عنوان مثال، یک فروشگاه زنجیره ای ممکن است تصمیم به افتتاح ۲۰ مکان جدید بگیرد، اما متوجه شود که تمرکز روی مقدار کمتر برای آنها سودآورتر است. این ممکن است باعث شود برخی از مکان های جدید خود را ببندند و کارمندان خود را اخراج کنند.
چگونه استراتژی سازمانی خود را ایجاد کنید
در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید هنگام ایجاد یک استراتژی سازمانی برای شرکت خود دنبال کنید:
۱-بدانید کجا هستید
برای ایجاد یک استراتژی سازمانی، وضعیت فعلی شرکت خود را مشخص کنید. این شامل انجام ممیزی های داخلی و خارجی برای جمع آوری درک روشنی از مشتریان و بازار فعلی است. همچنین درک درستی از رقبا و نقاط ضعف خود مفید است.
۲-ارزش های خود را دریابید
استراتژی سازمانی خود را به مراحل مختلف تقسیم کنید و مسئولیتی را برای افرادی که روی هر کار انجام می دهند تعیین کنید. این شامل برقراری ارتباط با کارکنان است که اولویت ها و اهداف شما چیست. همچنین، یک خط ارتباطی باز ایجاد کنید که در آن اعضای تیم می توانند سؤالات خود را بپرسند و نگرانی های خود را بیان کنند.
۳-پاسخگویی را تعیین کنید
برای ایجاد یک استراتژی سازمانی، وضعیت فعلی شرکت خود را مشخص کنید. این شامل انجام ممیزی های داخلی و خارجی برای جمع آوری درک روشنی از مشتریان و بازار فعلی است. همچنین درک درستی از رقبا و نقاط ضعف خود مفید است.
۴-فرهنگ سازمانی خود را در نظر بگیرید
یکی دیگر از عواملی که باید در استراتژی سازمانی خود در نظر بگیرید، فرهنگ شرکتی است که می خواهید داشته باشید.
به این فکر کنید که می خواهید دیگران برند شما را چگونه درک کنند و چه نوع کارمندانی را استخدام کنید. به عنوان مثال، یک شرکت فناوری ممکن است بر داشتن یک فرهنگ شرکتی نوآور تمرکز کند و افرادی را که تحلیلگر و مترقی هستند استخدام کند.
۵-به طور مستمر استراتژی های خود را مرور کنید
بررسی های مکرر استراتژی سازمانی خود را انجام دهید تا مطمئن شوید که آن طور که در نظر گرفته شده عمل می کند. این شامل ارزیابی آنچه کار می کند و یافتن زمینه هایی برای بهبود برای انجام تنظیمات است. جلسات منظمی را با تیم خود برگزار کنید تا در مورد اهداف و رویکردهای شرکت خود صحبت کنید.
موارد مهمی که در استراتژی کسب و کار باید در نظر بگیریم
یک استراتژی کسب و کار در ساده ترین شکل آن ابزاری است برای کمک به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود
استراتژی بازاریابی
استراتژی مدیریت
تفکر استراتژی