خانه

برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک برای هر کسب و کاری اعم از بزرگ و کوچک ضروری است، این فرآیندی است برای فهمیدن اینکه شرکت شما به کجا می‌رود و چگونه می‌توانید به آنجا برسید – اما این فرآیند بسیار بیشتر از آن چیزی است که خیلی ها در موردش فکر می کنند که می دانند.

برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی استراتژیک چیست؟

هر شرکتی به یک برنامه استراتژیک نیاز دارد تا بداند به کجا می‌رود، برای تغییر آماده شود و تیمی قوی و همسو بسازد.

برنامه ریزی استراتژیک برای هر کسب و کاری اعم از بزرگ و کوچک ضروری است. این فرآیندی است برای فهمیدن اینکه شرکت شما به کجا می‌رود و چگونه می‌توانید به آنجا برسید - اما این فرآیند بسیار بیشتر از آن چیزی است که خیلی ها در موردش فکر می کنند که می دانند.

یک برنامه استراتژیک شما را به عنوان یک کسب و کار مشخص می کند و اقدامات مشخص برای دستیابی به اهدافتان را فهرست می کند. هنگامی که اتفاقات غیر منتظره رخ می دهد، یک برنامه استراتژیک به کسب و کار شما کمک می کند تا بقای خود را حفظ کنید و فرصت های جدیدی را بیابید و در عین حال به ارزش ها و ماموریت خود وفادار بمانید.

علاوه بر این، ساختن یک برنامه استراتژیک یک تمرین تیم سازی است که می تواند کارمندان را گرد هم آورد و نحوه ارتباط بین آنها را نیزمتحول نماید.

برنامه ریزی استراتژیک شرکت ها را به سطح جدیدی می برد

در تدوین استراتژی (Strategy Formulation) باید ابتدا مجموعه استراتژی‌های قابل استفاده را لیست کرده و سپس با استفاده از مدل‌های مختلفی که در بحث‌های مدیریت استراتژیک آمده است و با توجه به نتایج بدست آمده در تحلیل وضعیت که در مرحله اول آمده است استراتژی برتر را انتخاب می‌کنیم. در این مرحله باید مدیران میانی و حتی رده پائین سازمان را نیز مشارکت داد تا در آنها ایجاد انگیزش کند. فرمولاسیون استراتژی، فرایند تصمیم‌گیری در خصوص بهترین عملکرد جهت دستیابی به اهداف سازمانی است. پس از بررسی ‌محیطی، مدیران راهبردهای شرکتی، تجاری و عملکردی را تعیین می‌کنند.

«که در این سطح جدید برای آنها منجر به لحظات و ایده ‌های زیادی می‌شود که قبلاً به آن‌ها فکر نکرده بودند. نحوه کار تیم ها با یکدیگر را تغییر می دهد و آنها را در یک چشم انداز مشترک تراز می کند."

کافی می‌گوید: بسیاری از شرکت‌ها در زمان شیوع بیماری کرونا مزایای برنامه‌ریزی استراتژیک را دیدند. آنهایی که برنامه استراتژیک داشتند اغلب در عبور از اختلالات انعطاف پذیرتر بودند و حتی می توانستند از فرصت های جدید استفاده کنند.

این اجزاء، مراحلی هستند که در ترتیب زمانی هنگام ایجاد یک طرح مدیریت استراتژیک جدید، انجام می‌شوند. در حال حاضر کسب و کارهایی با یک طرح مدیریت استراتژیک به نسبت شرایط لازم به این مراحل رجوع می‌کنند و تغییرات ضروری را ایجاد می‌کنند.

مزایای تصمیم گیری تیمی و حل مسئله فراتر از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک است.

ساندرا کافی مشاور ارشد کسب و کار، خدمات مشاوره BDC

می گوید: «آنها تمایل دارند ارتباطات داخلی بهتری داشته باشند و نسبت به ایده های جدید بازتر باشند. "مزایای تصمیم گیری تیمی و حل مسئله فراتر از فرآیند برنامه ریزی استراتژیک است. عنصر انسانی شگفت انگیز است.»

برنامه استراتژیک شامل چه مواردی است؟

یک برنامه استراتژیک وضعیت فعلی شرکت، وضعیت مطلوب آینده و چگونگی رفتن از یکی به دیگری را توصیف می کند. اجزای خاص معمولاً عبارتند از:

  1. خلاصه اجرایی
  2. شرح شرکت
  3. بیانیه های ماموریت، چشم انداز و ارزش
  4. تحلیل استراتژیک محیط داخلی و خارجی
  5. تجزیه و تحلیل SWOT ("SWOT" مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است)
  6. شرح اهداف و پروژه های تجاری شما برای دستیابی به آنها

یک برنامه اقدام ۱۲ ماهه که ابتکارات خاصی را فهرست می کند، چه کسی آنها را اجرا می کند، یک جدول زمانی برای انجام این کار و شاخص های عملکرد کلیدی برای پیگیری پیشرفت

برخی از طرح ها همچنین شامل جزئیات نحوه نظارت و ارزیابی اجرا می شوند.

بازه زمانی چیست؟

دوره برنامه ریزی برای برنامه های استراتژیک معمولاً سه تا پنج سال بود، اما اکنون به دلیل سرعت فزاینده تغییر در فناوری و بازار، برای شرکت ها استفاده از بازه زمانی کوتاه تری بین شش ماه تا دو سال رایج است.

 

شرکت‌هایی با چندین واحد تجاری و شرکت‌های هلدینگ که چندین کسب ‌وکار مستقل را کنترل می‌کنند، اغلب یک طرح شرکتی طولانی‌تر ایجاد می‌کنند. ممکن است سه تا ۱۰ سال را پوشش دهد و اهداف گسترده تری را برای کل سازمان و هر گونه خدمات مشترک مانند بازاریابی، منابع انسانی و امور مالی مشخص کند. طرح سازمانی چارچوبی برای برنامه ریزی استراتژیک در هر واحد یا کسب و کار در سازمان فراهم می کند.

 

برنامه استراتژیک یک طرح تجاری نیست

یک برنامه استراتژیک همان برنامه تجاری نیست (گاهی اوقات برنامه عملیاتی نیز نامیده می شود. برنامه دوم نحوه اداره شرکت خود را به صورت روزانه توضیح می دهد. همچنین برای توضیح یک تجارت جدید یا ابتکار لازم است. به بانکداران، سرمایه گذاران یا شرکا چگونه و چه زمانی انتظار دارید که بازده و سود داشته باشید.

 

از سوی دیگر، یک برنامه استراتژیک اهداف آینده یک شرکت و یک برنامه عملیاتی برای رفتن از وضعیت فعلی به وضعیت آینده مطلوب را ترسیم می کند. هدف ایجاد همسویی تیمی و ظرفیت تصمیم گیری برای آمادگی برای آینده و استفاده از فرصت ها برای رشد یا بهتر شدن در کاری است که انجام می دهید. مخاطب تیم شماست.

 

شرکتی را در نظر بگیرید که مدل کسب و کارش فروش بسته های نرم افزاری به بخش خدمات مالی است. برنامه استراتژیک آن ممکن است گسترش فروش به یک بازار جدید - برای مثال تولید سنگین - باشد، در حالی که برنامه تجاری آن بودجه و منابع مورد نیاز برای پشتیبانی از مدل تجاری فعلی (چگونه شرکت در حال حاضر بسته‌های نرم‌افزاری را می‌فروشد) و برنامه استراتژیک (چگونه این شرکت قصد دارد بسته های نرم افزاری را به بازار جدید عرضه کند).

چرا به یک برنامه استراتژیک نیاز دارید؟

برنامه ریزی استراتژیک اغلب نادیده گرفته می شود، اما برای موفقیت شرکت شما بسیار مهم است. حتی اگر از مسیری که تجارت پیش می‌رود راضی هستید و برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای حرکت در مسیر جدیدی ندارید، حیاتی است.

 

استراتژی شما می تواند به سادگی یافتن راه هایی برای کارآمدتر بودن در کاری که اکنون انجام می دهید باشد. فرآیند برنامه ریزی همچنین به تیم شما اجازه می دهد تا در مورد تغییرات آتی که می تواند بر کسب و کار شما تأثیر بگذارد و نحوه آماده شدن برای آنها طوفان فکری کند.

 

کافی می‌گوید: «بسیاری از شرکت‌ها در آینه نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند چیزی تغییر نخواهد کرد. «آنها همین کار را می‌کنند و سرشان را بالای آب نمی‌برند تا ببینند چه چیزی در راه است. اما تغییر اجتناب ناپذیر است، به ویژه

مخصوصاً با COVID-19 و فناوری جدید که روز به روز در راه است. اگر آماده نباشید، به احتمال زیاد به دیوار برخورد می کنید یا فرصت ها را از دست می دهید."

چه کسی درگیر است؟

برنامه ریزی استراتژیک موفق نیاز به همکاری نزدیک بین مالکان، رهبری ارشد و کارمندان کلیدی دارد. مالکان یا هیئت مدیره ممکن است اصول راهنما در سطح بالایی را تعیین کنند (به عنوان مثال، تبدیل شدن به یک شرکت چند صد میلیونی)، در حالی که رهبری و پرسنل کلیدی می توانند اهداف و اقدامات خاص تری را برای دستیابی به این اصول تعیین کنند.

 

برخی از کارآفرینان این اشتباه را مرتکب می شوند که به اندازه کافی تیم خود را درگیر نمی کنند. این می تواند منجر به یک برنامه معیوب و خرید ضعیف از سوی کارکنان مورد نیاز برای اجرای آن شود.

 

کافی می‌گوید: «بهترین طرح‌ها بر اساس همه ایده‌هایی است که به‌وجود می‌آیند.

 

برنامه ریزی استراتژیک اولین قدم برای پیچیده تر شدن به عنوان یک تجارت است. تیم قوی‌تری می‌سازد و تصمیم‌گیری و نحوه ارتباط مدیران را بهبود می‌بخشد.

ساندرا کافی

یک فرآیند بسته همچنین کسب و کار را از یکی از بزرگترین مزایای جانبی برنامه ریزی استراتژیک محروم می کند: تیم سازی و همسویی.

 

کافی می‌گوید: «برنامه‌ریزی استراتژیک گاهی اولین باری است که یک کسب‌وکار تا به حال جلسه مدیریتی برگزار می‌کند. «کارآفرین ممکن است عادت داشته باشد که عکس‌ها را بخواند و تفویض اختیار نکند. هیچ انعکاسی برای بحث در مورد مسائل و راه حل ها وجود ندارد، که می تواند منجر به تصمیم گیری های ضعیف، به ویژه در هنگام رویدادهای پیش بینی نشده شود.

 

"برنامه ریزی استراتژیک اولین قدم برای پیچیده تر شدن به عنوان یک تجارت است. تیم قوی‌تری می‌سازد و تصمیم‌گیری و نحوه ارتباط مدیران را بهبود می‌بخشد.»

 

همچنین مهم است که یک تسهیل کننده خارجی برای هدایت فرآیند مشارکت داشته باشد. این فرد می‌تواند مطمئن شود که تمرین به یک برنامه مفید برای شرکت شما منجر می‌شود که در قفسه نادیده گرفته نمی‌شود. آنها همچنین می توانند اطمینان حاصل کنند که همه دیدگاه ها شنیده می شوند.

 

کافی می‌گوید: «اگر هیچ تسهیل‌کننده خارجی وجود نداشته باشد، مردم اغلب چیزی را که برخلاف خواسته‌های رئیس است، مطرح نمی‌کنند یا نمی‌گویند.

نحوه اجرای طرح

بسیاری از برنامه های استراتژیک به دلیل اجرای ناقص شکست می خورند. هنگامی که یک برنامه به اندازه کافی از طریق شرکت اطلاع رسانی نمی شود و به کارمندان زمان، پشتیبانی و منابع کافی برای اجرای برنامه اقدام داده نمی شود، اغلب اشتباهات اتفاق می افتد. گاهی اوقات مقصر خود برنامه است: برنامه شما ممکن است از اهداف غیرواقعی یا موارد مبهم اقدام کند.

 

برگزاری جلسات منظم تیم برای نظارت بر پیشرفت برنامه اقدام، مسئول نگه داشتن افراد و شناخت موفقیت ها ضروری است. جلسات فرصتی برای برداشتن گام‌های اصلاحی و اصلاح برنامه عمل برای در نظر گرفتن شرایط متغیر است.

 

پس چند وقت یکبار باید ملاقات کنید؟ کافی می‌گوید جلسات ماهانه معمولی است و هر سه ماه یک‌بار غواصی عمیق‌تری دارد. بررسی عمیق‌تر باید سالانه انجام شود تا برنامه به‌روزرسانی شود، ارزیابی شود چه چیزی مؤثر بوده و چه نشده است و یک برنامه اقدام جدید برای ۱۲ ماه آینده ایجاد شود. سال ماقبل آخر این برنامه زمان مناسبی برای تعیین اهداف جدید برای یک برنامه استراتژیک تجدید شده برای دو تا سه سال آینده است.

Coffey می گوید: «یک برنامه استراتژیک یک سند زنده و زنده است که به طور مداوم کسب و کار شما را هدایت می کند، الهام می بخشد و تقویت می کند.

برنامه ریزی استراتژیک: ۳ سوال متداول

چگونه می توانم برنامه ریزی بلندمدت داشته باشم در حالی که آینده بسیار نامشخص است و نمی دانم هفته آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، چه برسد به چندین سال؟

 

برنامه ریزی دقیقاً به این دلیل لازم است که آینده نامشخص است. سازمان ها معمولاً اطلاعات کافی برای برنامه ریزی معقول در مورد تغییرات مهم آینده در بازارها و فناوری ها دارند. فکر کردن با تیم خود در مورد آینده به شما کمک می‌کند تا برای تغییر آماده شوید و فرصت‌هایی را پیدا کنید و سازمانی بسازید که می‌تواند زنده بماند و حتی در صورت وقوع غیرمنتظره رشد کند، نه اینکه صرفاً به رویدادها واکنش نشان دهد یا بدتر از آن، اصلاً عمل نکند.

 

کافی می‌گوید: «ممکن است پیش‌بینی زمان‌بندی آینده سخت باشد، اما می‌توانیم روندها را ببینیم. بسیاری از مردم پیش بینی کردند که فروش آنلاین مهم است. کووید-۱۹ ما را ۷ تا ۱۰ سال جلو انداخت.»

 

چگونه می توانم زمانی برای برنامه ریزی استراتژیک پیدا کنم، در حالی که من در حال حاضر غرق در کسب و کار روزانه اداره شرکت خود هستم؟

 

وقت گذاشتن برای کار کردن بر روی کسب و کارتان به جای کار کردن در کسب و کارتان می تواند به شما کمک کند روز به روز کمتر غرق شوید. برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند تفویض اختیار، بهبود تصمیم‌گیری و کارایی، کاهش خطاها، افزایش رشد و حاشیه سود و سازگاری بیشتری با تغییرات داشته باشید.

 

چرا باید برنامه ریزی استراتژیک انجام دهم در حالی که می دانم باید با سرمایه گذاری بیشتر در فروش و بازاریابی رشد کنم؟

 

فروش و بازاریابی بدون استراتژی مناسب لزوما بازده خوبی برای شما به همراه نخواهد داشت. آنها فقط می توانند هزینه ها و تلاش را افزایش دهند. و حتی اگر فروش بالا برود، آیا محصولات بهینه را با بهترین حاشیه به فروش خواهید رساند؟ آیا برای مدیریت افزایش فروش، تامین مالی، عملیات و توزیع در محل خواهید داشت؟

 

کار بر روی یک برنامه استراتژیک به شما کمک می کند به این سوالات پاسخ دهید.

در صورت تمایل همکاران ما می‌توانند شما را راهنمایی کنند

برای دریافت مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید

    آموزش مدیران

    موارد مهمی که در استراتژی کسب و کار باید در نظر بگیریم

    یک استراتژی کسب و کار در ساده ترین شکل آن ابزاری است برای کمک به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود

    برنامه ریزی استراتژیک

    تفکر سیستمی

    خلاقیت

    قدرت حل مساله

    قدرت رهبری

    قدرت متقاعد سازی

    مدیریت منابع انسانی

    مهارت ارتباط موثر

    مهارت تصمیم گیری

    هوش هیجانی