خانه

قدرت حل مسئله

قدرت حل مسئله

مهارت حل مسئله توانایی شناسایی مشکلات، طوفان فکری و تجزیه و تحلیل پاسخ ها و اجرای بهترین راه حل ها است. یک کارمند با مهارت های حل مسئله خوب، هم خود شروع کننده و هم تیمی مشارکتی است.

قدرت حل مسئله

مهارت های حل مسئله چیست؟ تعریف و مثال

چرا کارفرمایان کارمندان را استخدام می کنند؟ برای کمک به آنها در حل مشکلات. چه یک تحلیلگر مالی باشید که تصمیم می‌گیرد کجا پول شرکتتان را سرمایه‌گذاری کند، یا یک بازاریاب که سعی می‌کند بفهمد که کدام کانال تلاش‌های شما را هدایت کند، شرکت‌ها افرادی را استخدام می‌کنند تا به آنها در یافتن راه‌حل کمک کنند. حل مسئله یک مهارت نرم ضروری و قابل فروش در محل کار است.

 

تعریف مهارت های حل مسئله

  1. چرا مهارت های حل مسئله مهم هستند؟
  2. نمونه هایی از مهارت های حل مسئله
  3. نحوه گنجاندن مهارت های حل مسئله در یک برنامه شغلی
  4. چگونه مهارت های حل مسئله را تقویت کنیم

تعریف مهارت های حل مسئله

مهارت حل مسئله توانایی شناسایی مشکلات، طوفان فکری و تجزیه و تحلیل پاسخ ها و اجرای بهترین راه حل ها است. یک کارمند با مهارت های حل مسئله خوب، هم خود شروع کننده و هم تیمی مشارکتی است. آنها در درک ریشه یک مشکل فعال هستند و با دیگران کار می کنند تا طیف گسترده ای از راه حل ها را قبل از تصمیم گیری در مورد چگونگی حرکت به جلو در نظر بگیرند.

 

نمونه هایی از استفاده از مهارت های حل مسئله در محیط کار عبارتند از:

  • تحقیق در مورد الگوها برای درک دلیل کاهش درآمد در سه ماهه گذشته
  • آزمایش با یک کانال بازاریابی جدید برای افزایش ثبت نام در وب سایت
  • طوفان فکری انواع محتوا برای به اشتراک گذاشتن با مشتریان بالقوه
  • فراخوان‌های اقدام را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک بیشترین فروش محصول را دارند
  • پیاده سازی یک گردش کار جدید برای خودکارسازی فرآیند تیم و افزایش بهره وری

چرا مهارت های حل مسئله مهم هستند؟

بر اساس نظرسنجی «انجمن ملی کالج‌ها و کارفرمایان» در سال ۲۰۲۲، مهارت‌های حل مسئله بیشترین مهارت نرم سال ۲۰۲۲ است. در واقع، ۸۶ درصد از کارفرمایان به دنبال مهارت‌های حل مسئله در رزومه‌های دانشجویی هستند.

 

جای تعجب نیست که چرا کارفرمایان به دنبال این مهارت هستند: شرکت ها همیشه به افرادی نیاز دارند که به آنها کمک کنند تا راه حلی برای مشکلاتشان پیدا کنند. فردی فعال و موفق در حل مسئله برای هر تیمی ارزشمند است.

 

Eric Mochnacz، مشاور ارشد منابع انسانی در Red Clover، می‌گوید: «کارفرمایان به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند به‌طور مستقل تصمیم بگیرند، به ‌ویژه با توجه به شیوع کار از راه دور/هیبرید و نیاز به برقراری ارتباط ناهمزمان». کارفرمایان می‌خواهند افرادی را ببینند که می‌توانند تصمیمات آگاهانه‌ای بگیرند که خطر را کاهش می‌دهد، و آنها می‌توانند این کار را بدون اینکه دچار فلج تجزیه و تحلیل شوند، انجام دهند.»

نمونه هایی از مهارت های حل مسئله

حل مسئله شامل سه بخش اصلی است: شناسایی مشکل، تجزیه و تحلیل راه حل های ممکن و تصمیم گیری در مورد بهترین اقدام.

 

پژوهش

تحقیق اولین مرحله حل مسئله است زیرا به شما کمک می کند تا زمینه یک مشکل را درک کنید. تحقیق در مورد یک مشکل شما را قادر می سازد تا بدانید که چرا مشکل رخ می دهد. به عنوان مثال، آیا درآمد به دلیل یک تاکتیک جدید فروش کاهش یافته است؟ یا به دلیل فصلی بودن؟ آیا مشکلی وجود دارد که تیم فروش با چه کسی تماس می گیرد؟

 

تحقیقات دامنه شما را به همه دلایل احتمالی که چرا مشکل ممکن است رخ دهد گسترش می دهد. سپس هنگامی که آن را فهمیدید، به شما کمک می کند دامنه خود را برای شروع حل آن محدود کنید.

 

تحلیل و بررسی

تجزیه و تحلیل مرحله بعدی حل مسئله است. اکنون که مشکل را شناسایی کرده‌اید، مهارت‌های تحلیلی به شما کمک می‌کند راه‌حل‌های بالقوه‌ای وجود داشته باشد.

 

گرچن اسکالکا، مالک Career Insights Consulting، می‌گوید: «هدف تجزیه و تحلیل حل یک مشکل نیست، در واقع، درک بهتر آن است زیرا راه‌حل واقعی در اینجا پیدا می‌شود. "نگاه به یک مشکل از دریچه بی طرفی تنها راه برای دریافت درک واقعی از آن از همه جهات است."

 

تصمیم گیری

وقتی فهمیدید که مشکل از کجا می آید و چه راه حل هایی وجود دارد، وقت آن است که بهترین راه را برای پیشبرد تصمیم بگیرید. مهارت‌های تصمیم‌گیری به شما کمک می‌کند تا تعیین کنید چه منابعی در دسترس هستند، یک برنامه عملی عملی شامل چه چیزی است و چه راه‌حلی احتمالاً منجر به موفقیت می‌شود.

نحوه گنجاندن مهارت های حل مسئله در یک برنامه شغلی در یک رزومه

کارفرمایانی که به دنبال مهارت های حل مسئله هستند، ممکن است کلمه «حل مسئله» یا مترادف های دیگری مانند «تفکر انتقادی» یا «مهارت های تحلیلی» را در شرح شغل بگنجانند.

 

متیو وارزل، نویسنده رزومه CPRW، توصیه می‌کند: «من واژه‌هایی را که می‌توانید از توضیحات شغل یا بخش تأییدیه‌های لینکدین پیدا کنید، اضافه می‌کنم تا در رزومه خود فیلتر کنید تا با ATS مطابقت داشته باشد. Warzel توصیه می کند که این مهارت ها را در رزومه خود بگنجانید، اما هشدار می دهد که «مهارت های نرم را به عنوان صفت در بخش خلاصه قرار دهید. اینجا تنها جایی است که باید به مهارت های نرم اشاره کرد.»

از طرف دیگر، می توانید مهارت های سخت را به طور جداگانه در یک بخش مهارت در رزومه خود فهرست کنید.

در یک Cover Letter یا یک مصاحبه

توضیح مهارت های حل مسئله در مصاحبه می تواند دلهره آور به نظر برسد. شما باید روند خود را گسترش دهید - چگونه یک مشکل را شناسایی کردید، راه حل های بالقوه را تجزیه و تحلیل کردید و انتخاب کردید. تا زمانی که می توانید رویکرد خود را توضیح دهید، اشکالی ندارد که این راه حل از یک تجربه کاری حرفه ای ناشی نشده باشد.

 

اسکالکا می‌گوید: «متخصصان جوان با این فکر که تنها راه‌حل‌های پولی برای کارفرمایان مهم است، خود را تغییر می‌دهند. "افرادی که در منشأ حرفه خود هستند، تجربه حرفه ای زیادی برای به دست آوردن آنها ندارند، اما آنها تجربه مرتبطی برای به اشتراک گذاشتن دارند."

 

آرون کیس، مشاور شغلی و CPRW در Resume Genius، موافق است و متخصصان اولیه را تشویق می‌کند تا این مهارت را به اشتراک بگذارند. او می‌گوید: «اگر هنوز هیچ تجربه کاری مرتبطی ندارید، همچنان می‌توانید مهارت‌های حل مسئله‌تان را در کاور نامه خود برجسته کنید. «فقط نمونه‌هایی از مشکلاتی را که در حین تکمیل مدرک، کار در دوره‌های کارآموزی یا داوطلبانه حل کرده‌اید، به نمایش بگذارید. حتی می‌توانید از مشاغل نیمه‌وقت کاملاً نامرتبط مثال بزنید، تا زمانی که روشن می‌کنید که چگونه توانایی حل مسئله شما به خط جدید کاری شما منتقل می‌شود.»

چگونه مهارت های حل مسئله را تقویت کنیم

یاد بگیرید چگونه مشکلات را شناسایی کنید

حل مسئله فقط مستلزم یافتن راه حل برای مشکلاتی نیست که از قبل وجود داشته است. همچنین در مورد فعال بودن زمانی است که چیزی آنطور که انتظار داشتید کار نمی کند. پرسش و کنجکاوی در مورد فرآیندها و فعالیت های زندگی روزمره خود را تمرین کنید. چه چیزی را می توانید بهبود بخشید؟ اگر منابع بیشتری برای این فرآیند داشتید چه کار می کردید؟ اگر کمتر داشتی؟ خود را به چالش بکشید تا دنیای اطراف خود را به چالش بکشید.

 

 

دیجیتالی فکر کنید

کیس می‌گوید: «کارفرمایان در محیط کار مدرن برای مهارت‌های حل مسئله دیجیتال ارزش قائل هستند، مانند یافتن راه‌حل فناوری برای یک مسئله سنتی. به عنوان مثال، زمانی که من برای اولین بار به عنوان نویسنده بازاریابی شروع به کار کردم، بخش من بودجه ای برای استخدام یک صداپیشه حرفه ای برای بازاریابی صداپیشگان ویدئویی نداشت. اما من یک راه حل عالی برای این مشکل با یک سرویس صداگذاری هوش مصنوعی پیدا کردم که هزینه آن کسری از قیمت یک بازیگر است."

 

راحت بودن با فناوری جدید - حتی آنهایی که قبلاً استفاده نکرده اید - یک مهارت ارزشمند در دنیای دورافتاده و ترکیبی است. از تحقیق در مورد فناوری‌های جدید و نوآورانه برای کمک به خودکارسازی فرآیندها یا یافتن راه‌حل فن‌آوری کارآمدتر نترسید.

 

همکاری

حل مسئله در سیلو انجام نمی شود و نباید هم باشد. از مهارت های همکاری خود برای جمع آوری دیدگاه های متعدد، کمک به حذف تعصب و گوش دادن به راه حل های جایگزین استفاده کنید. از دیگران بپرسید که فکر می کنند مشکل از کجا نشات می گیرد و چه راه حل هایی می تواند به آنها در جریان کار شما کمک کند. از آنجا، سعی کنید روی راه حلی مصالحه کنید که می تواند به نفع همه باشد.

 

 

سازگار شدن

اگر از چند سال گذشته چیزی یاد گرفته باشیم، این است که دنیای کار دائماً در حال تغییر است - به این معنی که دانستن چگونگی سازگاری بسیار مهم است. با محدود کردن یک راه حل راحت باشید، سپس زمانی که یک همکار اطلاعات جدیدی ارائه کرد، مسیر خود را تغییر دهید. خود را به چالش بکشید تا از منطقه راحتی خود خارج شوید، چه با روال شخصی خود و چه با استفاده از یک سیستم جدید در محل کار.

 

خود را در وسط لحظات سخت قرار دهید

درست مانند انطباق از شما برای به چالش کشیدن روال و سنت خود، حل مسئله خوب نیز مستلزم آن است که خود را در موقعیت های چالش برانگیز قرار دهید - به خصوص موقعیت هایی که تجربه یا تخصص مناسب برای یافتن راه حل ندارید. از آنجایی که نمی‌دانید چگونه با مشکل مقابله کنید، مهارت‌های جدید حل مسئله و نحوه عبور از چالش‌های جدید را یاد خواهید گرفت. از مدیر یا یکی از همتایان خود بپرسید که آیا می توانید به آنها کمک کنید تا روی یک مشکل پیچیده کار کنند یا خیر، و در راه پرسیدن سؤالات از آنها فعال باشید.

 

مهارت های حل مسئله به شما کمک می کند تا مشخص کنید که چرا یک مشکل رخ می دهد و چگونه آن مشکل را حل کنید.

 

مهارت های حل مسئله به شما کمک می کند تا مسائل را سریع و موثر حل کنید. این یکی از مهارت‌های کلیدی است که کارفرمایان در متقاضیان کار به دنبال آن هستند، زیرا کارمندان با این مهارت‌ها تمایل دارند به خود متکی باشند. مهارت های حل مسئله مستلزم شناسایی سریع مسئله اساسی و اجرای راه حل است.

 

حل مسئله به عنوان یک مهارت نرم (یک قدرت شخصی) در نظر گرفته می شود تا یک مهارت سخت که از طریق آموزش یا آموزش آموخته می شود. شما می توانید با آشنایی با مسائل رایج در صنعت خود و یادگیری از کارمندان با تجربه تر، مهارت های حل مسئله خود را بهبود بخشید.

 

مهارت های حل مسئله چگونه کار می کند

حل مسئله با شناسایی موضوع شروع می شود. برای مثال، یک معلم ممکن است نیاز داشته باشد که چگونه عملکرد دانش‌آموز را در آزمون مهارت نوشتاری بهبود بخشد. برای انجام این کار، معلم تست های نوشتاری را مرور می کند و به دنبال زمینه های بهبود است. آنها ممکن است ببینند که دانش‌آموزان می‌توانند جملات ساده بسازند، اما با نوشتن پاراگراف‌ها و سازماندهی آن پاراگراف‌ها در یک مقاله مشکل دارند.

برای حل مشکل، معلم با دانش آموزان در مورد چگونگی و زمان نوشتن جملات مرکب، نحوه نوشتن پاراگراف ها و روش های سازماندهی یک انشا کار می کند.

پنج مرحله معمولاً در حل مسئله وجود دارد.

 

۱-تجزیه و تحلیل عوامل کمک کننده

برای حل یک مشکل، باید بفهمید که چه چیزی باعث آن شده است. این امر مستلزم جمع‌آوری و ارزیابی داده‌ها، جداسازی شرایط احتمالی کمک‌کننده، و مشخص کردن دقیق مواردی است که برای حل‌وفصل باید به آن پرداخته شود.

 

برای انجام این کار، از مهارت هایی مانند:

  • جمع آوری اطلاعات
  • تحلیل داده ها
  • کشف واقعیات
  • تحلیل تاریخی

 

۲-ایجاد مداخلات

هنگامی که علت را مشخص کردید، راه حل های احتمالی را بررسی کنید. گاهی اوقات این کار مستلزم کار گروهی است زیرا دو (یا چند) ذهن اغلب بهتر از یک ذهن هستند. یک استراتژی واحد به ندرت مسیر واضحی برای حل یک مشکل پیچیده است. ابداع مجموعه‌ای از جایگزین‌ها به شما کمک می‌کند تا پایه‌های خود را پوشش دهید و در صورت شکست اولین استراتژی که اجرا می‌کنید، خطر مواجهه را کاهش می‌دهد.

 

این شامل مهارت هایی مانند:

  • طوفان فکری
  • تفکر خلاقانه
  • پیش بینی
  • پیش بینی
  • طراحی پروژه
  • برنامه ریزی پروژه

 

۳-راه حل ها را ارزیابی کنید

بسته به ماهیت مشکل و زنجیره فرماندهی شما، ارزیابی بهترین راه حل ها ممکن است توسط تیم های تعیین شده، رهبران تیم انجام شود یا به تصمیم گیرندگان شرکت ارسال شود. هر کسی که تصمیم می گیرد باید هزینه های بالقوه، منابع مورد نیاز و موانع احتمالی اجرای موفق راه حل را ارزیابی کند.

 

این به چندین مهارت نیاز دارد، از جمله:

  • تحلیل و بررسی
  • بحث
  • تایید
  • کار گروهی
  • توسعه تست
  • پادرمیانی
  • اولویت بندی

 

۴-یک طرح را اجرا کنید

پس از تصمیم گیری در مورد یک اقدام، باید همراه با معیارهایی اجرا شود که بتواند به سرعت و با دقت مشخص کند که آیا کار می کند یا خیر. اجرای طرح همچنین شامل آگاه کردن پرسنل در مورد تغییرات در رویه های عملیاتی استاندارد است.

 

این به مهارت هایی مانند:

  • مدیریت پروژه
  • اجرای پروژه
  • همکاری
  • مدیریت زمان
  • توسعه معیار

 

۵-اثربخشی راه حل را ارزیابی کنید

هنگامی که یک راه حل پیاده سازی می شود، بهترین حل کننده های مشکل، سیستم هایی را برای ارزیابی اینکه آیا و با چه سرعتی کار می کند، در اختیار دارند. به این ترتیب، آنها در اسرع وقت متوجه می شوند که آیا مشکل حل شده است یا اینکه باید پاسخ خود را به مشکل در اواسط جریان تغییر دهند.

 

این مستلزم:

  • ارتباط
  • تحلیل داده ها
  • نظرسنجی ها
  • بازخورد مشتری
  • چیزی را تا اخر دنبال کردن
  • عیب یابی

 

در اینجا نمونه ای از نشان دادن مهارت های حل مسئله خود در یک نمونه آورده شده است:

زمانی که من برای اولین بار به عنوان وکیل حقوقی استخدام شدم، ۲۵ مجموعه پرونده پزشکی را به ارث بردم که باید خلاصه شود، که هر کدام از آنها صدها صفحه بود. در همان زمان، من باید برای آماده شدن برای سه مورد اصلی کمک می‌کردم، و ساعات کافی در روز وجود نداشت. بعد از اینکه مشکل را به سرپرستم توضیح دادم، او موافقت کرد که به من پول بدهد تا صبح شنبه ها به آنجا بیایم تا روی کارهای عقب افتاده تمرکز کنم. من توانستم عقب ماندگی را در یک ماه از بین ببرم.

 

در اینجا مثال دیگری از نحوه نشان دادن مهارت های حل مسئله خود در یک نامه ارائه شده است:

زمانی که من به عنوان مدیر هنری به تیم Great Graphics ملحق شدم، طراحان به دلیل مدیر سابقی که سعی می کرد هر مرحله از فرآیند طراحی را به صورت خرد مدیریت کند، بی الهام شده بودند. من از بحث‌های هفتگی میزگرد برای جلب نظرات خلاقانه استفاده کردم و اطمینان حاصل کردم که به هر طراح استقلال کامل داده می‌شود تا بهترین کار خود را انجام دهد. من همچنین مسابقات ماهانه تیمی را معرفی کردم که به ایجاد روحیه، جرقه زدن ایده های جدید و بهبود همکاری کمک کرد.

 

برجسته کردن مهارت های حل مسئله

از آنجایی که این مهارتی است که برای اکثر کارفرمایان مهم است، آنها را در رزومه، نامه پوششی و در مصاحبه ها در جلو و محور قرار دهید.

 

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی را باید بگنجانید، به نقش‌های قبلی - چه در محیط‌های تحصیلی، کاری یا داوطلبانه - برای مثال‌هایی از چالش‌هایی که با آنها برخورد کرده‌اید و مشکلاتی که حل کرده‌اید نگاه کنید. نمونه های مرتبط را در نامه پوششی خود برجسته کنید و از نقاط مهم در رزومه خود استفاده کنید تا نشان دهید چگونه یک مشکل را حل کرده اید.

 

در طول مصاحبه، آماده باشید تا موقعیت‌هایی را که در نقش‌های قبلی با آن‌ها مواجه شده‌اید، فرآیندهایی که برای رسیدگی به مشکلات دنبال کرده‌اید، مهارت‌هایی که به‌کار گرفته‌اید و نتایج اقداماتتان شرح دهید. کارفرمایان بالقوه مشتاق شنیدن روایتی منسجم از روش هایی هستند که شما از مهارت های حل مسئله استفاده کرده اید.

 

مصاحبه کنندگان ممکن است مشکلات فرضی را برای شما مطرح کنند تا آنها را حل کنید. پاسخ های خود را بر اساس پنج مرحله قرار دهید و در صورت امکان به مشکلات مشابهی که حل کرده اید مراجعه کنید. در اینجا نکاتی برای پاسخگویی به سوالات مصاحبه حل مسئله با نمونه هایی از بهترین پاسخ ها آورده شده است.

 

خوراکی های کلیدی

مهارت های حل مسئله به شما کمک می کند تا مشخص کنید که چرا یک مشکل رخ می دهد و چگونه آن مشکل را حل کنید.

این یکی از مهارت های کلیدی است که کارفرمایان در متقاضیان کار به دنبال آن هستند.

 

حل مسئله با شناسایی موضوع، ارائه راه حل ها، اجرای آن راه حل ها و ارزیابی اثربخشی آنها شروع می شود.

 

 

در صورت تمایل همکاران ما می‌توانند شما را راهنمایی کنند

برای دریافت مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید

    آموزش مدیران

    موارد مهمی که در استراتژی کسب و کار باید در نظر بگیریم

    یک استراتژی کسب و کار در ساده ترین شکل آن ابزاری است برای کمک به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود

    برنامه ریزی استراتژیک

    تفکر سیستمی

    خلاقیت

    قدرت حل مساله

    قدرت رهبری

    قدرت متقاعد سازی

    مدیریت منابع انسانی

    مهارت ارتباط موثر

    مهارت تصمیم گیری

    هوش هیجانی