خانه

ماتریس ریسک

ماتریس ریسک

ماتریس ریسک یا ماتریس ارزیابی ریسک تجاری نموداری است که از آن برای ترسیم احتمال وقوع خطرات خاص در مقابل تأثیری که بر کسب و کار شما می‌گذارد استفاده می‌کنید. به عبارت دیگر، چقدر احتمال دارد که این ریسک شناسایی شده واقعاً اتفاق بیفتد.

ماتریس ریسک

نحوه استفاده از ماتریس ریسک برای مدیریت ریسک

  1. ماتریس ریسک چیست؟
  2. با استفاده از یک الگوی ماتریس ریسک
  3. جایی که کار توزیع شده اتفاق می افتد
  4. ایجاد یک ماتریس ریسک برای کسب و کار شما
  5. چه زمانی از ماتریس ارزیابی ریسک استفاده کنیم؟

ریسک ها در بازار پرنوسان امروزی اجتناب ناپذیر هستند. عامل تعیین کننده بین غلبه بر این خطرات و تسلیم شدن در برابر این خطرات، توانایی سازمان شما برای پیش بینی و برنامه ریزی برای آنهاست. یکی از ساده‌ترین و محبوب‌ترین ابزارهای مدیریت ریسک، ماتریس ریسک است که به ماتریس ارزیابی ریسک تجاری نیز معروف است. ما یک الگوی ماتریس ریسک مشترک ایجاد کرده‌ایم که به شما امکان می‌دهد ریسک‌ها را شناسایی کرده و احتمالات مرتبط را ارزیابی کنید.

 

اما ابتدا، بیایید نگاهی به نحوه عملکرد آن بیندازیم.

ماتریس ریسک چیست؟

ماتریس ریسک یا ماتریس ارزیابی ریسک تجاری نموداری است که از آن برای ترسیم احتمال وقوع خطرات خاص در مقابل تأثیری که بر کسب و کار شما می‌گذارد استفاده می‌کنید. به عبارت دیگر، چقدر احتمال دارد که این ریسک شناسایی شده واقعاً اتفاق بیفتد و در صورت وقوع، چقدر بر کسب و کار شما تأثیر خواهد گذاشت؟

ابزار Risk Matrix به دلیل ماهیت بصری واضح آن به خوبی کار می کند. با ارائه یک تجسم ساده از خطرات احتمالی، به راحتی می توانید ببینید که کدام یک اولویت بالایی دارند و کدام یک را می توان نادیده گرفت – در حال حاضر.

بنابراین ماتریس ریسک کجا در جعبه ابزار مدیریت پروژه شما قرار می گیرد؟ بیایید بهترین زمان برای انجام ارزیابی ریسک را دریابیم.

 

استفاده از الگوی ماتریس ریسک

یک الگوی ماتریس ریسک بر دو جنبه کلیدی تمرکز دارد:

شدت: تأثیر یک خطر و پیامدهای منفی که در پی خواهد داشت.

احتمال: احتمال وقوع خطر.

اکثر مربیان کسب و کار در خدماتی که ارائه می دهند همه کاره هستند، به این معنی که آیا شما می خواهید یک کسب و کار در حال مشکل را احیا کنید یا یک کسب و کار موفق را حتی موفق تر کنید یا اینکه یک کسب و کار کوچک، محلی یا یک شرکت بین المللی را اداره می کنید، یک تجارت با استعداد. مربی می تواند کمک کند.

 

  • تصور رایجی وجود دارد که خدمات مربیگری کسب و کار فقط برای کمک به صاحبان مشاغل در حال تاب آوری یا متزلزل وجود دارد.

 

در حالی که کمک به بازگرداندن آنها به مسیر درست مطمئناً یکی از مواردی است که یک مربی می تواند به آن کمک کند، موقعیت های بسیار متنوع دیگری وجود دارد که مربیان می توانند به مالکان نیز کمک کنند.

 

مربیان کسب و کار می توانند به ایجاد یک کسب و کار جدید از پایه کمک کنند، به مدیران و مالکان در حین گذراندن مراحل راه اندازی کسب و کار خود مشاوره می دهند، ماموریت و اهداف آن را تعریف می کنند و استراتژی های بلندمدت و کوتاه مدت را برای کسب و کار در نظر می گیرند.

 

به همین ترتیب، یک مربی کسب‌وکار می‌تواند به صاحبان کسب‌وکارهایی که در رشد شرکت‌شان به یک پله صعود رسیده‌اند کمک کند، زیرا آنها درمی‌یابند که چگونه کسب‌وکار خود را به سطح بعدی برسانند.

 

با این حال، همراه با بهبود عملکرد و رشد یک کسب و کار، چنین مربیانی همچنین می توانند برخی از بارها را بر دوش مالکان کاهش دهند تا سفر آنها را آسان تر و لذت بخش تر کنند.

 

در حالی که راه اندازی کسب و کار شما می تواند بسیار مفید باشد، نمی توان انکار کرد که می تواند بسیار سخت و استرس زا نیز باشد. اگر شما یک شرکت را به تنهایی اداره کنید، این دو برابر صادق است.

 

با این حال، هنگامی که با یک مربی کسب و کار کار می کنید، شخصی را در گوشه و کنار خود خواهید داشت که می تواند به شما در حل چالش هایی که به ناچار با آن ها روبرو می شوید کمک کند و به عنوان منبعی از تجربه و تخصص باشد که می توانید در زمان سخت شدن روی آن تکیه کنید.

 

به این ترتیب، آنها می توانند زندگی مالکان را بسیار کم استرس تر کنند، که به خودی خود یک مزیت گران بها است.

ابتدا باید در مورد درجه بندی شدت هر خطر شناسایی شده تصمیم بگیرید. در ماتریس، در امتداد محور x حرکت کنید تا زمانی که به رتبه مناسب برسید: جزئی، متوسط، قابل توجه یا شدید.

 

سپس با حرکت در امتداد محور y، احتمال وقوع آن را ارزیابی کنید. شروع از بعید: تقریباً هیچ امکانی برای این اتفاق وجود ندارد. سپس ممکن است: این پتانسیل وقوع دارد. در نهایت بسیار محتمل: خطراتی که حتماً اتفاق خواهند افتاد. برای هر خطری که شناسایی کرده اید به این روش ادامه دهید.

 

پس از اینکه هر ریسک را با توجه به شدت و احتمال آن در ماتریس الگو قرار دادید، می‌توانید به وضوح ببینید که کدام ریسک‌ها بیشترین توجه را دارند، بر اساس رتبه‌بندی کد رنگی آن‌ها از کادری که در آن ظاهر می‌شوند.

 

سبز = کم: پیامدهای خطر جزئی است و احتمال وقوع آن کم است. این نوع ریسک ها معمولا نادیده گرفته می شوند.

 

زرد = متوسط: احتمال وقوع تا حدودی وجود دارد، این خطرات با عواقب کمی جدی تر همراه است. در صورت امکان، اقداماتی را برای جلوگیری از وقوع خطرات متوسط ​​انجام دهید، اما به یاد داشته باشید که آنها اولویت بالایی ندارند و نباید به طور قابل توجهی بر موفقیت سازمان یا پروژه تأثیر بگذارند.

 

نارنجی = زیاد: اینها خطرات جدی هستند که هر دو عواقب قابل توجهی دارند و احتمال وقوع آنها وجود دارد. در کوتاه مدت این خطرات را اولویت بندی کرده و به آنها پاسخ دهید.

 

قرمز = شدید: اگر هر خطری در دو مربع قرمز پایانی با برچسب ۱۱ یا ۱۲ ظاهر شود، این خطرات فاجعه بار هستند که عواقب شدیدی دارند و احتمال وقوع آن بسیار زیاد است. خطرات شدید بالاترین اولویت هستند و برای اطمینان از بقای سازمان یا پروژه باید فوراً کاهش یابند.

 

مهم است که با ایجاد یک برنامه واکنش به آنهایی که در معرض خطر شدید و پرخطر تلقی می شوند، رسیدگی کنید. در همین حال، ریسک‌هایی که در دسته‌های متوسط ​​و پایین قرار می‌گیرند، اغلب قابل نظارت هستند، اما بسته به محدودیت‌های زمانی و منابع تیم شما، احتمالاً نیازی به رسیدگی به آنها نیست. با این حال، مهم است که تا زمانی که پروژه کامل شود، خطرات خود را زیر نظر داشته باشید.

ایجاد یک ماتریس ریسک برای کسب و کار شما

اولین قدم در ایجاد یک ماتریس مدیریت ریسک، شناسایی تمام ریسک های احتمالی است. مهم است که تیم پروژه خود را جمع آوری کنید و در شناسایی ریسک همکاری کنید. در این جلسه طوفان فکری، مطمئن شوید که داده‌های تاریخی یا اسناد مربوط به ارزیابی‌های ریسک قبلی را که سازمان شما انجام داده است، بیاورید.

 

به عنوان یک تیم، شما باید این لیست از خطرات بالقوه را که توسط MindTools گردآوری شده است را مرور کنید و هر کدام را که به موقعیت شما مرتبط است را انتخاب کنید:

 

انسان - بیماری، مرگ، جراحت، یا دیگر از دست دادن یک فرد کلیدی.

عملیاتی - اختلال در منابع و عملیات، از دست دادن دسترسی به دارایی های ضروری، یا شکست در توزیع.

شهرت - از دست دادن اعتماد مشتری یا کارمند، یا آسیب به شهرت بازار.

رویه ای - شکست در پاسخگویی، سیستم های داخلی یا کنترل ها، یا ناشی از تقلب.

پروژه - بیش از حد بودجه، طولانی کردن وظایف کلیدی، یا تجربه مشکلات با کیفیت محصول یا خدمات.

مالی - شکست کسب و کار، نوسانات بازار سهام، تغییرات نرخ بهره، یا در دسترس نبودن منابع مالی.

فنی - پیشرفت در فناوری، یا از نقص فنی.

طبیعی - آب و هوا، بلایای طبیعی یا بیماری.

سیاسی - تغییرات در دولت، مالیات، افکار عمومی، سیاست دولت یا نفوذ خارجی.

ساختاری - مواد شیمیایی خطرناک، طراحی ساختمان، نور ضعیف، جعبه‌های در حال سقوط، یا هر موقعیتی که ممکن است به کارکنان، محصولات یا فناوری آسیب وارد شود.

هنگامی که فهرست کاملی از ریسک‌هایی که کسب‌وکارتان با آن مواجه است تهیه کردید، گام بعدی این است که آنها را بر اساس احتمال و شدت آن‌ها بر روی ماتریس ترسیم کنید.

 

هنگامی که به عنوان یک تیم یا با کمک یک مدیر ریسک، وزن خطراتی را که با آن روبرو هستید بررسی کردید، می توانید راه هایی برای کاهش آنها برنامه ریزی کنید. این ممکن است شامل انتخاب برای اجتناب از خطر، به اشتراک گذاشتن آن، یا پذیرش آن در حالی که تأثیر آن را کاهش می دهد، باشد. ابزارهای محبوبی مانند برد Kanban می توانند به شما در ساختار و اولویت بندی این گردش کار کمک کنند. اصل اصلی کانبان بر تطبیق میزان کار در حال انجام با ظرفیت تیم برای ساده کردن کار و به حداکثر رساندن کارایی است.

 

چه زمانی از ماتریس ارزیابی ریسک استفاده کنیم؟

بهترین زمان برای انجام ماتریس ارزیابی ریسک در مرحله برنامه ریزی پروژه است. به این ترتیب همه خطرات قبل از شروع هر کار بزرگ شناسایی می شوند، به این معنی که می توان آنها را نیز برنامه ریزی کرد و خنثی کرد.

 

ارزیابی ماتریس ریسک موارد استفاده مهم دیگری نیز دارد، مانند زمانی که ایمنی را بهبود می‌بخشید یا در حال تغییر یا نوسازی در محل کار هستید. همچنین برای تهیه طرحی برای شرایط اضطراری احتمالی مانند بلایای طبیعی، بیماری یا جراحت کارکنان، یا حتی نقص تجهیزات یا فناوری مانند قطع برق مفید است.

 

اگر می‌خواهید درباره ابزارهای مدیریت استراتژیک بیشتر بخوانید، مقالات دیگر ما مانند تجزیه و تحلیل پنج نیروی پورتر، تجزیه و تحلیل Pestel و SWOT را بررسی کنید. یا از ابزارهای بهره وری مانند OKR یا SMART برای کمک به شما در دستیابی به اهداف امروز استفاده کنید!

در صورت تمایل همکاران ما می‌توانند شما را راهنمایی کنند

برای دریافت مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید

    استراتژی کسب و کار

    موارد مهمی که در استراتژی کسب و کار باید در نظر بگیریم

    یک استراتژی کسب و کار در ساده ترین شکل آن ابزاری است برای کمک به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود

    مدیریت ریسک

    برنامه ریزی معکوس

    تفکر استراتژی

    مدیریت بر مبنای هدف

    ماتریس ریسک