خانه

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک

به‌ عنوان یک صاحب یا رهبر کسب‌ و کار، بسیار مهم است که بدانید چگونه میتوانید راهبردی را در نظر بگیرید که چگونه ریسک را برای سازمان خود به حداقل می‌رسانید و اطمینان حاصل کنید که هنگام تصمیم‌گیری‌های تجاری مراقب و آگاه هستید.

مدیریت ریسک

مدیریت ریسک در کسب و کار چیست؟

صاحبان مشاغل، مدیریت، سرمایه گذاران و رهبران باید ریسک را به عنوان بخش بزرگی از کار و موفقیت خود در نظر بگیرند. اگر به عنوان یک رهبر، مدیر یا شرکت خود را اداره کنید، مدیریت ریسک یک عنصر ضروری است. اما تعریف مدیریت ریسک چیست؟.

مدیریت  اشتباه ریسک های هر کسب و کاری میتواند منجر به پیامدهای مالی، نقض ایمنی، مسائل احتمالی استراتژی، بی‌اعتمادی مدیریت و موارد دیگر شود.

 

مدیریت نادرست ریسک زمانی رخ می‌دهد که شرکت‌ها بیش از حد به داده‌های تاریخی متکی باشند، زمانی که پارامترهای ریسک خود را بسیار محدود می‌کنند.

 زمانی که ریسک‌های آشکار را نادیده می‌گیرند یا به اندازه کافی برای ریسک‌های پنهان نگاه نمی‌کنند، زمانی که به خوبی ارتباط برقرار نمی‌کنند، و زمانی که آنها در زمان واقعی به مسائل واکنش خوبی نشان نمی دهند. شرکت ها باید تکنیک های مدیریت و قابلیت های ارزیابی ریسک را به عنوان بخشی از طرح تجاری خود تعریف کنند تا توانایی های خود را نشان دهند.

زمانی که شرکت‌ها هدف یا تعریفی که در پس مدیریت ریسک وجود دارد را درک نمی‌کنند، یا زمانی که به سادگی نمی‌خواهند برای مدیریت ریسک‌های تجاری خود به خوبی تلاش کنند، ریسک‌های تجاری اغلب به اشتباه مدیریت می‌شوند. همچنین می‌تواند به زمان، تلاش و پول مربوط به مدیریت ریسک که یک شرکت نمی‌خواهد خرج کند، مرتبط باشد.

 

به‌ عنوان یک صاحب یا رهبر کسب‌ و کار، بسیار مهم است که بدانید چگونه میتوانید راهبردی را در نظر بگیرید که چگونه ریسک را برای سازمان خود به حداقل می‌رسانید و اطمینان حاصل کنید که هنگام تصمیم‌گیری‌های تجاری مراقب و آگاه هستید.

درک مدیریت ریسک

تعریف مدیریت ریسک فرآیند یافتن، ارزیابی و کنترل تهدیداتی است که امنیت مالی شرکت شما را تهدید می کند. ایده اصلی پشت این تعریف این است که یک شرکت تمام زمینه ‌هایی را که می‌تواند منجر به مشکل برای آنها شود، در نظر بگیرد، بهترین راه‌ ها را برای رسیدگی به یک موقعیت مشکل ‌زا در نظر بگیرد، و سپس کنترل‌هایی را برای کمک به کاهش ریسک تا حد امکان اعمال کند. همچنین شامل رسیدگی به یک موقعیت مشکل ساز در هنگام بروز آن می شود.

مدیریت ریسک چگونه کار می کند؟

فرآیند مدیریت ریسک می تواند برای هر کسب و کار و موقعیتی متفاوت به نظر برسد. برخی از شرکت‌ها دارای تیم‌های مدیریت ریسک سازمانی هستند که بر ریسک استراتژیک، ارزیابی ریسک، پروفایل ریسک، درمان ریسک و آماده‌سازی ریسک برای هر محصول و استراتژی جدید تمرکز می‌کنند. شرکت های کوچکتر ممکن است تنها یک نفر داشته باشند که بر ارزیابی ریسک تمرکز دارد یا ممکن است به سادگی یک وظیفه در کنار سایر مسئولیت ها برای یک شرکت باشد. قبل از شروع یک کسب و کار، مهم است که آنها ریسک خود را تعریف و تجزیه و تحلیل کنند - صاحبان کسب و کار و سرمایه گذاران هر دو باید قبل از اینکه واقعاً تلاش کنند و شرکت خود را پیش ببرند، ریسک را درک کنند.

 

مدیریت ریسک برای اطمینان از اینکه شرکت و رهبری متوجه می شوند که مشکلات بالقوه چیست، حیاتی است و به آنها کمک می کند تا راه حل هایی برای آن مشکلات ایجاد کنند و ریسک خود را کاهش دهند. شرکتی که ریسک سنگینی دارد یا جنبه مدیریتی ندارد ممکن است متوجه شود که سرمایه گذاران از دادن پول هیجان زده نیستند. آنها همچنین ممکن است متوجه شوند که بعد از اینکه پول یا زمان برای رفع آن داشته باشند، با مشکلات بیشتری مواجه می شوند. جدی گرفتن مدیریت ریسک می تواند به شرکت کمک کند تا برای آینده آماده شود.

 

صاحبان مشاغل و سرمایه گذاران ممکن است ریسک را به روش های مختلفی اندازه گیری کنند. یک راه ممکن است مقدار پولی باشد که در صورت بروز مشکل ممکن است از دست برود. مورد دیگر فراوانی خطر و ضرر است که ممکن است.

 

سایر اندازه گیری های ریسک می تواند تاریخی، سناریوهای خاص و تأثیر مشتری باشد. همه این راه‌ها برای اندازه‌گیری ریسک می‌تواند برای سازمانی که امیدوار است ریسک ‌های بالقوه را برای خود و سرمایه‌گذاران تحلیل، کاهش یا به حداقل برساند، مهم باشد.

 

این اجزاء، مراحلی هستند که در ترتیب زمانی هنگام ایجاد یک طرح مدیریت استراتژیک جدید، انجام می‌شوند. در حال حاضر کسب و کارهایی با یک طرح مدیریت استراتژیک به نسبت شرایط لازم به این مراحل رجوع می‌کنند و تغییرات ضروری را ایجاد می‌کنند.

نمونه های مدیریت ریسک

وقتی یاد بگیرید که مدیریت در زندگی واقعی توسط شرکت های واقعی چگونه کار می کند، درک استراتژی برای نحوه مدیریت ریسک آسان تر است.

 

به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است از خرید یک ساختمان جدید اجتناب کند، زیرا مطمئن نیست که می تواند به اندازه کافی محصول بفروشد تا هزینه آن ارزش آن را داشته باشد. یک سرمایه گذار ممکن است تصمیم بگیرد که برای یک شرکت پول خرج نکند، زیرا معتقد است رقابت زیادی در صنعت وجود دارد یا اهداف آنها به خوبی مطابقت ندارند. سازندگان خودرو سعی میکنند با انجام بررسیهای کیفی و ایمنی گسترده روی خودروها قبل از فروش، خطر را کاهش دهند.

 

یکی دیگر از استراتژیهای ریسک تجاری ممکن است زمانی باشد که یک خرده فروش محصول جدیدی را در مراحل مختلف عرضه می کند تا ببیند قبل از انتشار خط کامل، چگونه با مصرف‌کنندگان رفتار می کند.

 

 بسیاری از رهبران کسب و کار از شرکت های بیمه برای حذف ریسک به طور کلی استفاده می کنند. برخی از سازمان ها مانند شرکت های پزشکی باید ریسک را بپذیرند و درک کنند که برخی از ریسک ها به سادگی بخشی از تجارت آنهاست.

چرا مدیریت ریسک در کسب و کار ضروری است؟

در دنیای تجارت، مدیریت ریسک کاملا ضروری است. چه شما یک شرکت بزرگ با کل فرآیند مدیریت ریسک و بخش مدیریت ریسک استراتژیک باشید، یا یک صاحب کسب و کار کوچک که خودتان به مدیریت ریسک نگاه می کنید، این یک عامل بسیار مهم برای موفقیت شما است. هدف کلی شما باید این باشد که شرکت خود را تا حد امکان ایمن کنید و برای احتمال یک مشکل مالی، فیزیکی یا فنی آماده کنید.

 

شناسایی ریسک و مدیریت ریسک به حفظ امنیت مالی و اعتبار شرکت شما کمک می کند. همچنین می تواند شرکت، کارمندان و مشتریان شما را ایمن نگه دارد.

 

آمار مدیریت ریسک اهمیت آن را در تجارت نشان می دهد، مانند:

 

۶۲ درصد از سازمان ها در سه سال گذشته یک رویداد ریسک بحرانی را تجربه کرده اند.

 

از بین شرکتهایی که یک رویداد ریسک بحرانی داشتند، مهمترین پیامدها را در حوزههای زیر مشاهده کردند:

بهره‌وری کارکنان (۶۲%)، کارایی عملیاتی (۵۹%)، ایمنی کارکنان (۲۹%)، تمایز رقابتی (۲۹%)، نام تجاری. و شهرت (۲۸%)

 

شرکتها در سال ۲۰۱۵، ۵۹ میلیارد دلار جریمه برای نقض مقررات پرداخت کردند

 

به طور متوسط ​​هر سازمان سالانه ۱۳۰ نقض امنیتی دارد

اگر کسب‌ و کارها بتوانند ریسک ‌های احتمالی را در مسیر خود کاهش دهند، بهتر میتوانند به اهداف تجاری خود برسند. از معیارهای مالی گرفته تا خدمات مشتری، ریسک ها میتوانند مانع موفقیت هدف شما شوند.

دستیابی به اهداف تجاری

خطرات داخلی و خارجی وجود دارد که می تواند سازمان شما را با احتمال دستیابی به اهداف تحت تأثیر قرار دهد. خطرات داخلی می تواند کارکنان، فناوری، خطرات فیزیکی واقعی در داخل ساختمان و موارد دیگر باشد. خطرات خارجی شامل اقتصاد، بلایای طبیعی، سیاست و غیره است. اهداف کسب و کار شما بر فروش و کسب درآمد، راضی نگه داشتن مشتریان، اطمینان از ایمن و شاد بودن کارمندان و موارد دیگر متمرکز است. شرکت ها می توانند یاد بگیرند که چگونه خطرات خود را کاهش دهند تا بتوانند به اهداف خود برسند.

 

مدیریت ریسک می تواند پیچیده تر از تصمیم گیری برای انجام یا عدم انجام کاری باشد. برای مثال، در برخی موارد ممکن است هزینه خود ریسک کمتر از هزینه پیشگیری باشد. بنابراین صاحبان مشاغل ممکن است تصمیم بگیرند که اقدامات مدیریت ریسک را انجام ندهند. در موارد دیگر، ریسک یک ریسک ضروری است که کسب و کار باید آن را بپذیرد و بپذیرد تا به جلو برود. در هر کسب و کاری که هستید، مدیریت ریسک در عملیات تجاری شما پیچیده اما حیاتی است.

 

انطباق

هر کسب و کار و صنعتی دارای مقررات و قوانینی است که بر عملکرد آنها حاکم است. این بدان معنی است که عدم رعایت مقررات تجاری خطرات قانونی دارد و در صورت عدم رعایت می تواند عواقب مالی زیادی داشته باشد. انواع مختلفی از مقررات تجاری وجود دارد که باید رعایت کنید از جمله:

 

حفاظت از داده ها - عدم رعایت این موارد می تواند حتی میلیاردها تومان هزینه برای یک شرکت داشته باشد

 

الزامات داخلی - شرکت ها الزاماتی برای تشکیل هیئت مدیره، تشکیل جلسات مدیران، به روز رسانی آیین نامه ها و ارائه گزینه های سهام خواهند داشت.

 

مطابقت با قانون استانداردهای کار منصفانه - این قانون حداقل دستمزد، اضافه کاری و غیره را تعیین می کند.

 

سایر الزامات—ممکن است اسناد و الزامات مالیاتی دیگری بر اساس صنعت و اندازه شرکت شما مورد نیاز باشد

 

عدم انطباق می تواند منجر به مشکلات مالی برای شرکت شما، مشکلاتی برای مشتریان و کارمندان و همچنین علامت بدی برای شهرت شرکت شما شود.

تکنیک های مدیریت ریسک

تکنیک های زیادی وجود دارد که کسب و کار شما می تواند از آنها برای کاهش ریسک شما استفاده کند. مهم است که ریسک ها و تکنیک های مدیریت ریسک را که برای شرکت شما بهترین است، در نظر بگیرید. برخی از این تکنیک ها عبارتند از:

 

اجتناب از خطر. اجتناب از ریسک معمولا موثرترین معیار مدیریت ریسک است. همانطور که از نام آن پیداست، با این تکنیک شما به طور کامل از خطر جلوگیری می کنید. اگر موفق باشید، ۰٪ احتمال دارد که از آن عامل خطر ضرر کنید. به همین دلیل است که اجتناب معمولا اولین تکنیک مدیریت ریسک است.

 

اجتناب از ریسک را می توان در مشاغلی مشاهده کرد که برای جلوگیری از مشکلات احتمالی کارمندان را بررسی می کنند. همچنین می توان آن را در یک سرمایه گذار دید که تصمیم می گیرد در صنعتی که ضرر اقتصادی دارد پول نگذارد.

 

انتقال ریسک ، انتقال ریسک زمانی است که یک شرکت می‌داند ریسکی دارد که نمی‌تواند از آن اجتناب کند و می‌خواهد بیمه یا شرکت شخص ثالث دیگری را استخدام کند تا به آنها در کاهش ریسک کمک کند.

 

مثال‌های زیادی از انتقال ریسک وجود دارد - یک شرکت برای ساختمان یا محصولات خود بیمه می‌خرد تا در صورت وقوع آتش‌سوزی، سرقت، سیل و غیره، آنها را ایمن نگه دارد. مثال دیگری از انتقال ریسک زمانی است که یک شرکت با کارمندان یا مشتریان قرارداد منعقد می‌کند. از طریق یک شرکت حقوقی که به جبران هر گونه خطری که ممکن است در آینده رخ دهد کمک می کند.

 

جلوگیری از ضرر. جلوگیری از ضرر زمانی است که یک شرکت درک می کند که خطری وجود دارد که نمی تواند از آن اجتناب کند، اما اقدامات پیشگیرانه را برای کمک به کاهش تأثیر ریسک انجام می دهد.

 

به عنوان مثال، یک شرکت ممکن است موجودی خود را در یک انبار ذخیره کند، به این معنی که در معرض سرقت یا آتش سوزی قرار دارد. آنها با نصب دوربین های امنیتی و استخدام نگهبان از خطر و ضرر جلوگیری می کنند. شرکت دیگری ممکن است برای جلوگیری از نقض اطلاعات و امنیت اطلاعات شرکت خود به رمزهای عبور در رایانه خود نیاز داشته باشد.

 

حفظ ریسک این تکنیک به جای اتکا به منابع خارجی شامل مدیریت ریسک در شرکت خودتان است. شرکت‌ها از این تکنیک استفاده می‌کنند، زیرا اغلب بر این باورند که به جای پرداخت هزینه برای یک شرکت بیمه یا فروشنده دیگر، می‌توانند خودشان ریسک‌ها را مدیریت کنند. نمونه ای از حفظ ریسک، سازمانی است که یک بخش IT داخلی دارد که امنیت رایانه آنها را به جای استفاده از یک شرکت یا نرم افزار شخص ثالث اداره می کند.

 

همچنین در شرکتی دیده می شود که تصمیم می گیرد بیمه نامه ای را برای خطر خاصی خریداری نکند، زیرا معتقد است که برای صرفه جویی در هزینه بیمه نامه خود جلوتر هستند و اگر خطر واقعاً اتفاق بیفتد، هزینه کمتر از پرداخت منظم هزینه خواهد بود. سیاست.

 

انتشار ریسک گسترش ریسک در درجه اول برای شرکت های بیمه ای اتفاق می افتد که تصمیم می گیرند با سایر شرکت های بیمه کار کنند تا ریسک مشتریان بزرگ را پخش کنند. به عنوان مثال، یک ابر نفتکش بیمه می‌خرد. سپس شرکت بیمه را از طریق شرکت های دیگر پخش می کند، بنابراین در صورت بروز فاجعه، هزینه و خطر از طریق شرکت های متعدد پخش می شود.

 

ریسک بخشی اجتناب ناپذیر از تجارت است، اما مهم است که برای فرآیند مدیریت ریسک خود برنامه ریزی کنید تا شرکت شما ایمن بماند. رهبران و صاحبان کسب و کار به طور یکسان نیاز به درک و برنامه ای برای مدیریت ریسک برای موفقیت دارند.

در صورت تمایل همکاران ما می‌توانند شما را راهنمایی کنند

برای دریافت مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید

    استراتژی کسب و کار

    موارد مهمی که در استراتژی کسب و کار باید در نظر بگیریم

    یک استراتژی کسب و کار در ساده ترین شکل آن ابزاری است برای کمک به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود

    مدیریت ریسک

    برنامه ریزی معکوس

    تفکر استراتژی

    مدیریت بر مبنای هدف

    ماتریس ریسک