خانه

مهارت ارتباط موثر

مهارت ارتباط موثر

ارتباط محل کار هر نوع ارتباطی است که در محل کار در مورد کار انجام می دهید. این شامل مواردی مانند برقراری ارتباط در مورد وظایف فردی، اشتراک‌گذاری به‌روزرسانی‌های وضعیت پروژه، یا ارائه بازخورد به مدیران یا کارمندان است. دانستن نحوه برقراری ارتباط در محل کار، بخش مهمی از همکاری موثر است

مهارت ارتباط موثر

امروز، ما تقریباً دائماً با همکاران خود در تماس هستیم. ارتباط در محل کار به ارتباطی که در محل کار در مورد کار انجام می دهید اشاره دارد.

دانستن زمان و نحوه برقراری ارتباط موثر در محل کار می تواند به شما در کاهش ارتباطات نادرست، افزایش شادی تیمی، تقویت همکاری و تقویت اعتماد کمک کند.

تیم هایی که می دانند چگونه به طور موثر در مورد کار ارتباط برقرار کنند، برای شرایط دشوار آمادگی بیشتری دارند. اما ایجاد عادات ارتباطی خوب به زمان و تلاش نیاز دارد - و این جایی است که ما وارد می شویم.

 

در اینجا ۱۲ راه برای ارتقای مهارت های ارتباطی در محل کار شما به سطح بعدی آورده شده است.

وقتی می گوییم "ارتباطات در محل کار" منظورمان چیست؟

ارتباط محل کار هر نوع ارتباطی است که در محل کار در مورد کار انجام می دهید. این شامل مواردی مانند برقراری ارتباط در مورد وظایف فردی، اشتراک‌گذاری به‌روزرسانی‌های وضعیت پروژه، یا ارائه بازخورد به مدیران یا کارمندان است.

 

دانستن نحوه برقراری ارتباط در محل کار، بخش مهمی از همکاری موثر است – زیرا اگر نتوانید به طور واضح ارتباط برقرار کنید، در این صورت در خطر ارتباط نادرست، سردرگمی یا حتی صدمه زدن ناخواسته به احساسات دیگران هستید.

 

ارتباط در محل کار می تواند رو در رو، به صورت کتبی، از طریق یک پلت فرم ویدئو کنفرانس یا در یک جلسه گروهی اتفاق بیفتد. همچنین می‌تواند در زمان واقعی یا ناهمزمان اتفاق بیفتد، که زمانی اتفاق می‌افتد که در مورد کار از طریق ایمیل، با ویدیوی ضبط‌شده یا در پلتفرمی مانند ابزار مدیریت پروژه ارتباط برقرار می‌کنید. چند نمونه از ارتباطات در محل کار عبارتند از:

  • جلسات تیم
  • جلسات بازخورد تک به تک
  • دریافت اطلاعات
  • برقراری ارتباط در مورد وضعیت یا پیشرفت پروژه
  • همکاری در وظایف متقابل
  • ارتباط غیرکلامی

 

عناصر ارتباط خوب

اکنون که می دانید چه نوع ارتباطی را می توان در ارتباطات محل کار گنجاند، چگونه شروع به بهتر شدن در آن می کنید؟ چند اصل کلیدی برای ارتباط خوب وجود دارد که می توانید بدون توجه به نوع ارتباط از آنها استفاده کنید. به ویژه ارتباط خوب:

 

وضوح را هدف قرار می دهد. چه در حال ارسال پیام از طریق پیام رسان باشید، چه در حال تهیه پیش نویس ایمیل، یا دادن یک پاسخ غیرمجاز، هدفتان این است که پیام خود را به وضوح منتقل کنید.

 

به دنبال حل تعارض است نه ایجاد آنها. دلیل ارتباط شما حل یک مشکل یا ترویج همکاری موثر در یک پروژه یا کار است. ارتباط خوب در محل کار می تواند مسدود کننده هایی را ایجاد کند یا بازخورد ارائه دهد - اما مطمئن شوید که هدف رسیدن به مکانی بهتر از جایی است که اکنون هستید.

 

هر دو طرف می رود. هر نمونه از ارتباط در محل کار تبادل اطلاعات است - حتی اگر یک نفر فقط به صورت غیرکلامی ارتباط برقرار کند.

 

مزایای ارتباطات شفاف و موثر در محل کار می تواند:

  • تعامل و تعلق کارکنان را تقویت کنید
  • تشویق به خرید تیم
  • افزایش بهره وری
  • ایجاد یک محیط کار سالم و فرهنگ سازمانی
  • تعارض را کاهش دهید

 

۷ نکته برای برقراری ارتباط موثر در محل کار

ارتباط موثر در محل کار به این بستگی دارد که کجا، چگونه و چه زمانی با هم ارتباط برقرار می کنید. این هفت نکته را امتحان کنید تا ارتباط قوی تری داشته باشید.

 

۱-بدانید کجا و در مورد چه چیزی باید ارتباط برقرار کنید

ارتباط به اشکال مختلف صورت می گیرد - رو در رو، از طریق ایمیل، از طریق پیام های فوری، و در پلت فرم های مدیریت کار. برای مؤثرتر بودن، مطمئن شوید که دستورالعمل‌های ارتباطی را دنبال می‌کنید و درباره چیزهای درست در مکان‌های مناسب پیام می‌دهید.

 

گاهی اوقات، دانستن محل برقراری ارتباط نیمی از کار است. شرکت شما ممکن است ابزارهای ارتباطی متفاوتی داشته باشد – که این امر باعث می‌شود که بدانید از کدام ابزار استفاده کنید. کدام ابزار برای سوال یا نظر شما مناسب است؟ آیا نیاز به برقراری ارتباط در زمان واقعی دارید یا ارسال پیام ناهمزمان مشکلی ندارد؟

 

اگر مطمئن نیستید، از یکی از اعضای تیم یا مدیر تیم بپرسید که در کجا باید انواع مختلف پیام را ارسال کنید. برای همه مهم است که در یک صفحه باشند.

 

۲-مهارت های همکاری خود را ایجاد کنید

همکاری بستر کار تیمی موثر است. به منظور ایجاد مهارت های همکاری تیمی قوی، باید ارتباطات باز و صادقانه را تمرین کنید. این لزوماً به این معنی نیست که همیشه در مورد چیزها توافق کنید - دانستن اینکه چگونه مخالفت کنید و از طریق آن تفاوت ها کار کنید، بخش کلیدی همکاری است.

 

همکاری و مهارت های ارتباطی نوعی سناریوی "مرغ و تخم مرغ" است. شما می توانید با برقراری ارتباط موثر، همکاری خوبی ایجاد کنید - اما دانستن نحوه همکاری یک جزء کلیدی ارتباط قوی است.

 

در اصل، این فقط به این معنی است که شما باید در طول زمان مهارت های همکاری و ارتباط را بهبود بخشید. همانطور که همکاری تیمی را بهبود می بخشید، در انتقال اطلاعات و نظرات در یک محیط کاری بهتر خواهید شد - و در نتیجه، این ارتباط صادقانه باعث می شود که همکاری راحت تر شود.

 

۳-در صورت امکان رو در رو صحبت کنید

شاید امتحان شده ترین و واقعی ترین راه برای جلوگیری از ارتباط نادرست، صحبت رو در رو باشد. اگر تیم شما مجازی است، صحبت از طریق کنفرانس ویدیویی نیز کار می کند. اگر می‌دانید که یک مکالمه سخت خواهد بود، ارتباط چهره به چهره بسیار مهم است. برقراری ارتباط از طریق نوشتن ممکن است دشوار باشد، بنابراین به طور ایده آل می خواهید عضو تیم شما بتواند حالات چهره و زبان بدن شما را ببیند.

 

اگر تیم شما از راه دور یا توزیع شده است، برقراری ارتباط از طریق تماس تلفنی به جای کنفرانس ویدیویی نیز می تواند کارساز باشد. خستگی کنفرانس ویدیویی واقعی است و می تواند همکاری و ارتباط را به ویژه برای تیم های راه دور دشوار کند.

 

برقراری ارتباط از طریق تلفن برخی از فشارهای بصری را کاهش می دهد، در حالی که همچنان به شما امکان می دهد صدا و لحن اعضای تیم خود را بشنوید.

 

۴-مراقب زبان بدن و لحن صدای خود باشید

ارتباط فقط به این نیست که شما چه می گویید، بلکه به نحوه بیان آن نیز بستگی دارد. مطمئن شوید که دست‌هایتان را روی هم نمی‌زنید یا به‌عنوان بریده بریده نمی‌شوید. اغلب اوقات، زبان بدن شما ممکن است هیچ ارتباطی با وضعیت فعلی نداشته باشد - شاید در مورد چیزی در زندگی شخصی خود خسته یا استرس داشته باشید.

 

اما اعضای تیم شما، که ممکن است آن زمینه را نداشته باشند، می توانند اعمال شما را ببینند و تصور کنند که شما از چیزی عصبانی یا ناراحت هستید. مخصوصاً برای مکالمات سخت، سعی کنید زبان بدن و حالات چهره خود را آرام کنید تا از هرگونه نشانه ناخواسته خودداری کنید.

 

۵-ارتباط دو طرفه را در اولویت قرار دهید

گوش دادن برای برقراری ارتباط در محیط کار به اندازه صحبت کردن اهمیت دارد. بخشی از یک عضو تیم مشارکتی، گوش دادن به ایده های دیگران است به جای اینکه فقط سعی کنید ایده های خود را در آنجا مطرح کنید.

 

دو نوع رایج گوش دادن وجود دارد: گوش دادن برای پاسخ دادن و گوش دادن برای فهمیدن. هنگامی که به پاسخ گوش می دهید، به جای آنچه که طرف مقابل می گوید، روی چیزی که قرار است بعدا بگویید تمرکز می کنید. با این نوع گوش دادن، خطر از دست دادن اطلاعات کلیدی یا حتی تکرار آنچه که طرف مقابل گفته است را دارید.

 

در عوض، سعی کنید برای فهمیدن گوش کنید - یعنی به حرف های طرف مقابل گوش دهید بدون اینکه فکر کنید چگونه می خواهید پاسخ دهید. اگر به چیزی فکر می‌کنید که می‌خواهید بگویید، آن را یادداشت کنید تا بتوانید به گوش دادن برای فهمیدن بازگردید، به‌جای اینکه سعی کنید چیزی را که می‌خواهید بگویید بعد به خاطر بسپارید.

 

۶-به حقایق پایبند باشید، نه داستان ها

"حقایق در مقابل داستان ها" تکنیکی است که توسط یکی از بنیانگذاران گروه رهبری آگاهانه، دایانا چپمن توصیه شده است. در این مورد، "حقایق" چیزهایی هستند که واقعاً اتفاق افتاده اند - چیزهایی که همه افراد در اتاق به راحتی در مورد آنها توافق دارند. از سوی دیگر، «داستان» تفسیر شما از موقعیت است.

 

برای مثال، بگویید مدیرتان در طول یک جلسه تیمی کوچک به شما بازخورد مستقیم می دهد. این یک واقعیت است. شما انتظار بازخورد را نداشتید و احساس می‌کنید مدیرتان بازخورد را به اشتراک گذاشته است - به جای اینکه آن را برای یک به یک شما ذخیره کند - زیرا از کار شما ناراضی است. این یک "داستان" است، زیرا شما هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا این حقیقت دارد یا خیر، ندارید.

 

داستان ها اجتناب ناپذیر هستند - همه ما داستان هایی را از واقعیت ها می سازیم. اما سعی کنید داستان ها را از واقعیت ها جدا کنید و تا زمانی که نتوانید آنها را تأیید کنید، از اقدام بر اساس داستان ها خودداری کنید. به عنوان مثال در این مورد، ممکن است بخواهید در طول تعامل حضوری بعدی خود با مدیر خود صحبت کنید و بپرسید که چرا آنها در یک جلسه تیمی بازخورد خود را به اشتراک گذاشتند.

 

۷-مطمئن شوید که با فرد مناسبی صحبت می کنید

ارتباط موثر در محل کار به همان اندازه که با چه کسی صحبت می کنید، به آنچه می گویید نیز بستگی دارد. ارتباط ضعیف اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که با افراد اشتباه صحبت می‌کنید یا سعی می‌کنید اطلاعات را در محیطی اشتباه به اشتراک بگذارید.

برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که افراد مناسب در اتاق هستند یا پیام را دریافت می کنند. اگر مطمئن نیستید که چه کسی خواهد بود، برای شناسایی ذینفعان مهم پروژه که ممکن است غایب باشند، تمرینی را انجام دهید.

۵ راه برای ایجاد مهارت های ارتباطی رهبری

اگر شما یک رهبر هستید، قدرت تنظیم و ایجاد کنوانسیون های ارتباطی در تیم خود را دارید. ارتباطات قوی می تواند فرهنگ شرکتی سالم ایجاد کند، اعتماد بین کارکنان شما ایجاد کند و سیلوهای بین تیم های چندکاره را از بین ببرد. در اینجا چگونه است:

 

۱-به هرگونه تغییر اساسی رسیدگی کنید

قبل از اینکه شروع به بهبود مهارت های ارتباطی تیم خود کنید، مطمئن شوید که هیچ مشکل اساسی وجود ندارد که همه را از برقراری ارتباط صادقانه باز دارد. آیا همه احساس راحتی می کنند که آشکارا صحبت کنند؟ آیا چیزی وجود دارد که ممکن است باعث شود یکی از اعضای تیم احساس کند نمی تواند خود کامل باشد؟

 

یکی از با ارزش ترین کارهایی که می توانید به عنوان یک رهبر انجام دهید این است که مطمئن شوید کارمندان شما احساس راحتی می کنند که به عنوان تمام خودشان (یا به همان اندازه که می خواهند به کار بیاورند) در محل کار حاضر شوند. خواه این به معنای ابراز مخالفت‌ها، صحبت در مورد علایق خود در خارج از محل کار باشد، یا صادق بودن در مورد اینکه چه نوع ارتباطی برای آنها بهتر است - مطمئن شوید که نیازهای هر یک از اعضای تیم را درک کرده و اطمینان حاصل کنید که آنها در محیط تیم برآورده می‌شوند.

یکی از موضوعاتی که مدام در نظرسنجی‌های مشارکت کارکنان ما مطرح می‌شد این بود که می‌توانیم به اشتراک گذاری اطلاعات و ارتباطات در سراسر سازمان را بهبود بخشیم، بنابراین ما به دنبال راهی برای انجام این کار بودیم.

 

-اسامه خان، مدیر مالی، امداد اسلامی کانادا

۲-مکرراً بازخورد بخواهید

اگر در مورد سبک ارتباطی خود بازخورد نخواهید، ممکن است هرگز آن را دریافت نکنید. حتی اگر ارتباط در محل کار بر هر تعامل دیگری تأثیر می گذارد، اعضای تیم ممکن است بلافاصله آن را چیزی برای ارائه بازخورد در نظر نگیرند. با درخواست از کارمندان خود برای بازخورد در مورد سبک ارتباطی خود، می توانید به بهبود و توسعه استراتژی های ارتباطی واضح برای تیم خود ادامه دهید.

 

۳-سبک های ارتباطی تیمی را درک کنید

یکی دیگر از راه های موثر برای برقراری ارتباط با تیم خود این است که از آنها بپرسید که چگونه می خواهند ارتباط برقرار کنند.

 

ترجیحات ارتباطی نباید یک راز باشد - یا یک بازی حدس زدن - و دانستن اینکه اعضای تیم شما کنفرانس‌های ویدئویی یا تماس‌های تلفنی، جلسات صبح زود یا جلسات پرشور بعد از ظهر را ترجیح می‌دهند یا خیر، می‌تواند به شما در ایجاد محیطی کمک کند تا بتوانند در آن پیشرفت کنند.

 

سوالات مهمی که باید بپرسید عبارتند از:

  • آیا آنها جلسات ساختاریافته را دوست دارند یا جلسات طوفان فکری بدون جریان را ترجیح می دهند؟
  • آیا آنها بهترین تفکر خود را با صدای بلند، در محل یا روی کاغذ انجام می دهند؟
  • آنها با چه تیپ شخصیتی شناسایی می شوند: درون گرا، برون گرا یا دو گرا؟
  • آیا آنها احساس می کنند که اعضای تیم خود را می شناسند یا ترجیح می دهند فعالیت های پیوند تیمی بیشتری داشته باشند؟
  • چه نوع جلسات یا وظایفی برای آنها انرژی بخش تر است؟.

 

۴-مراقب استفاده از لحن خود باشید

به یاد داشته باشید: نحوه ارتباط و همکاری شما بر کل تیم شما تأثیر می گذارد. این به شما بستگی دارد که استانداردهایی را برای ارتباطات باز و واضح در محل کار تعیین کنید. هنگامی که این استاندارد را تنظیم کردید و با آن ارتباط برقرار کردید، تیم شما از همین روش پیروی خواهد کرد.

 

هر چند ماه یک بار، یادداشت برداری کنید تا احساس همه افراد نسبت به ارتباطات تیمی را بررسی کنید. آیا عادت هایی وجود دارد که در چند ماه گذشته ظاهر شده و بخواهید آن ها را از بین ببرید یا تشویق کنید؟ فکر کردن منظم به نحوه برقراری ارتباط تیمتان - به جای «تنظیم و فراموش کردن» تمرین‌های تیمتان - می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد روش‌های ارتباطی خود آگاه‌تر باشید.

انواع دیگر ارتباطات در محل کار

اکثر بحث‌ها در مورد ارتباط در محل کار فرض می‌کنند که «محل کار» حضوری است. اما راه های مختلفی برای برقراری ارتباط در مکان های مختلف وجود دارد - از دفاتر جهانی گرفته تا تیم های راه دور. بیشتر بهترین شیوه‌های ارتباطی هنوز برای هر نوع تیمی اعمال می‌شود، اما چند ملاحظات اضافی و بهترین روش‌ها وجود دارد که می‌توانید برای کمک به اعضای تیم در ارتباط واقعی استفاده کنید.

تیم های توزیع شده

تیم های توزیع شده در چندین دفاتر ملی یا جهانی کار می کنند. این تیم ها ممکن است در مناطق زمانی و زبان های مختلف باشند و هر دفتر فرهنگ و عادات خاص خود را خواهد داشت. انتظار نداشته باشید که هر تیم توزیع شده به یک شکل با هم ارتباط برقرار کند.

 

در واقع، یکی از مزایای تیم های توزیع شده، تنوع افکاری است که با کار با هم تیمی های سراسر جهان در معرض آن قرار می گیرید.

 

اگر روی یک تیم توزیع شده کار می کنید، بسیار مهم است که بیش از حد ارتباط برقرار کنید تا اعضای تیم در مناطق زمانی و دفاتر مختلف در جریان باشند.

 

اطمینان حاصل کنید که همه چیز را در یک منبع اصلی حقیقت که اعضای تیم می توانند در زمان آنلاین بودن به آن دسترسی داشته باشند، مستند کنید و به دنبال ابزاری باشید که در زمان واقعی به روز می شود تا کسی مجبور به کاهش سرعت به دلیل تاخیر در اطلاعات نباشد.

 

به خاطر داشته باشید که مناطق زمانی ممکن است بر نحوه ورود افراد به یک مکالمه تأثیر بگذارد. سعی کنید جلسات را زمانی برنامه ریزی کنید که همه در دسترس هستند، یا اگر اعضای تیم نتوانند آن را انجام دهند، موارد ضبط شده و یادداشت ها را ارائه دهید. همچنین بسیار مهم است که مضاعف بررسی کنید که افراد مناسب در جریان هستند، و اینکه آنها فقط به دلیل اینکه در دفتری متفاوت از اکثریت تیم شما هستند کنار گذاشته نمی شوند.

 

همکاران آنلاین

اگر با یک تیم مجازی کار می کنید، تعیین مکان و تعداد دفعات برقراری ارتباط بسیار مهم است. دانستن اینکه هر ابزار ارتباطی دقیقاً برای چه چیزی باید استفاده شود می‌تواند به اعضای تیم کمک کند حتی زمانی که از راه دور هستند احساس ارتباط داشته باشند.

 

اعضای تیم از راه دور ممکن است احساس بی‌حرمتی کنند و از یکدیگر جدا شوند، بنابراین تمرینی را با کل تیم خود در مورد عادات ارتباطی ترجیحی در نظر بگیرید. برخی از اعضای تیم ممکن است عاشق تماس های سرد باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است جلسات برنامه ریزی شده با برنامه های روشن را ترجیح دهند.

 

از آنجایی که اعضای تیم شانس کمتری برای تعامل حضوری دارند، بسیار مهم است که این اولویت ها را به عنوان یک تیم ایجاد کنید، بنابراین می توانید کانال های ارتباطی را باز نگه دارید.

 

در نهایت، مطمئن شوید که اعضای تیم را برای رویدادهای پیوند تیمی به طور منظم وارد کنید. فرقی نمی‌کند در ابتدای هر جلسه فعالیت‌های یخ‌شکن انجام می‌دهید یا زمانی را برای چت کردن در پایان هر هفته برنامه‌ریزی می‌کنید، زمان اختصاصی تیم می‌تواند به اعضای تیم کمک کند بدون توجه به اینکه از کجا تماس می‌گیرند، با هم ارتباط برقرار کنند.

 

سیستم متمرکز در ارتباط موثر در محل کار

آخرین مؤلفه ارتباط روشن، داشتن یک منبع اصلی حقیقت برای همه ارتباطات و اطلاعات کاری شما است. استفاده از یک سیستم متمرکز مانند ابزار مدیریت کار می تواند به شما کمک کند تا کار را در تمام سطوح تیم خود هماهنگ کنید.

در صورت تمایل همکاران ما می‌توانند شما را راهنمایی کنند

برای دریافت مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید

    آموزش مدیران

    موارد مهمی که در استراتژی کسب و کار باید در نظر بگیریم

    یک استراتژی کسب و کار در ساده ترین شکل آن ابزاری است برای کمک به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود

    برنامه ریزی استراتژیک

    تفکر سیستمی

    خلاقیت

    قدرت حل مساله

    قدرت رهبری

    قدرت متقاعد سازی

    مدیریت منابع انسانی

    مهارت ارتباط موثر

    مهارت تصمیم گیری

    هوش هیجانی