خانه

مهارت تصمیم گیری

مهارت تصمیم گیری

مهارت حل مسئله بخش مهمی از تصمیم گیری است. شما باید بتوانید دیدگاه های مختلف را در نظر بگیرید تا بتوانید یک تصمیم متفکرانه بگیرید. همچنین مهم است که چالش‌ها و راه‌حل‌ها را از منظری خنثی و غیر احساسی، در صورت امکان، مشاهده کنید.

مهارت تصمیم گیری

پنج دلیل که چرا مهارت های تصمیم گیری بسیار مهم است؟

  1. تغییر دهنده بازی
  2. تقویت کننده اعتماد به نفس.
  3. انتخاب های شغلی
  4. شخصیت‌ساز
  5. تجزیه و تحلیل ریسک

نمونه هایی از مهارت های تصمیم گیری

شما در واقع مهارت‌های متنوعی را در طول تصمیم‌گیری به کار می‌گیرید. مهارت‌های زیر به تصمیم‌گیری کمک می‌کنند و چیزهای خوبی برای برجسته کردن در رزومه هستند:

 

  • حل مسئله
  • رهبری
  • استدلال
  • بینش
  • کار گروهی
  • هوش هیجانی
  • خلاقیت
  • مدیریت زمان
  • سازمان

حل مسئله

مهارت حل مسئله بخش مهمی از تصمیم گیری است. شما باید بتوانید دیدگاه های مختلف را در نظر بگیرید تا بتوانید یک تصمیم متفکرانه بگیرید. همچنین مهم است که چالش‌ها و راه‌حل‌ها را از منظری خنثی و غیر احساسی، در صورت امکان، مشاهده کنید. مهارت‌های قوی در حل مسئله می‌تواند به شما کمک کند تا روی جزئیات مرتبط تمرکز کنید و سریع‌تر و مؤثرتر تصمیم بگیرید.

 

رهبری

مهارت های رهبری قوی می تواند به انگیزه کارکنان برای رسیدن به اهدافشان کمک کند و به ارتقای کار گروهی کمک کند. مطمئن شوید که برای ایجاد روابط قوی با همکارانتان وقت می گذارید تا بتوانید آنها را بشناسید و آنها احساس راحتی کنند که آزادانه در اطراف شما صحبت کنند. هرچه درگیرتر و قابل دسترس تر باشید، احتمال اینکه بتوانید به طور منسجم با تیم خود کار کنید و انتخاب های سازنده ای با تاثیر طولانی مدت داشته باشید، بیشتر می شود.

استدلال

استدلال یکی از مهارت های اصلی مورد نیاز برای موثر بودن در تصمیم گیری است. قبل از انتخاب، مطمئن شوید که تمام مزایا و معایب هر راه حل ممکن را در نظر گرفته اید. تمام داده های موجود و مرتبط را در نظر بگیرید تا به شما در هدایت تصمیم گیری کمک کند.

بینش

شهود در مورد اعتماد به غرایز است. غرایز شما ناشی از تجربیاتی است که در گذشته شاهد آن بوده اید و ارزش های اصلی که هر روز شما را هدایت می کنند. مجموع تجربیات و درس هایی که از آنها آموخته اید در تصمیم گیری شما نقش دارد. شما باید غرایز خود را با اقدامات بالقوه ای که می توانید انجام دهید مرتبط کنید تا ببینید آیا تصمیم شما منطقی و قابل اجرا است یا خیر.

کار گروهی

در برخی مواقع، ممکن است بخواهید با همکاران برای رسیدن به اهداف مشترک همکاری کنید. برای مثال، ممکن است بخواهید با مدیر بازاریابی خود در مورد بهترین راه برای نزدیک شدن به یک مشتری مهم همکاری کنید. کار تیمی می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین گزینه‌ها را برای حل چالش‌ها ایجاد کنید و با نشان دادن دیدگاه‌های مختلف به شما در تصمیم‌گیری کمک کند.

هوش هیجانی

هوش عاطفی به این معناست که شما از احساسات خود آگاه هستید و می توانید آنها را به گونه ای بیان کنید که برای اطرافیانتان سالم، آموزنده و برانگیزاننده باشد. احساسات شما می تواند راه حلی برای چالش ها ایجاد کند و به شما کمک کند اهداف خود را به دیگران بیان کنید. هوش عاطفی همچنین می تواند تحلیل شما از چالش ها و راه حل ها را راهنمایی کند.

خلاقیت

خلاقیت شما می تواند تفکر منطقی و احساسی را مهار کند و مجموعه ای از رویکردها و راه حل های منحصر به فرد ایجاد کند. همچنین می‌توانید از خلاقیت برای چارچوب‌بندی مکالماتی که با کارمندان در طول جلسات دارید استفاده کنید و همه را تشویق کنید تا راه‌حل‌های منحصربه‌فرد خود را ارائه دهند. برای به حداکثر رساندن خلاقیت کارکنان و افزایش مشارکت کارکنان در حل مسئله، جلسات طوفان فکری هفتگی را در نظر بگیرید.

مدیریت زمان

هنگامی که تصمیمات باید به سرعت گرفته شود، ممکن است از مهارت های مدیریت زمان بهره مند شوید که به شما کمک می کند تا ضرب الاجل های مهم را پیگیری کنید. مدیریت زمان همچنین به شما کمک می کند تا گزارش های وضعیت به موقع را ارائه دهید تا همه در مورد چالش ها و راه حل ها به روز شوند. اگر مسائل پیچیده ای با تصمیم گیری های متعدد دارید، مدیریت زمان می تواند به شما کمک کند در هر مرحله از فرآیند تصمیم گیری سازماندهی کنید.

سازمان

مهارت های سازمانی در تصمیم گیری حیاتی است. این مهارت به شما کمک می‌کند تا چالش‌ها و راه‌حل‌ها را اولویت‌بندی کنید تا همیشه در ابتدا به مسائل مورد نیاز بپردازید. مهارت های سازمانی همچنین می تواند به شما کمک کند وظایفی را به اعضای تیم اختصاص دهید و از پروژه ها و ضرب الاجل های متعدد مطلع شوید.

چگونه می توان مهارت های تصمیم گیری را بهبود بخشید

این راهنما را بررسی کنید تا به شما در بهبود مهارت های تصمیم گیری کمک کند:

  1. وضعیت را شناسایی کنید.
  2. راه حل ها یا اقدامات بالقوه را یادداشت کنید.
  3. مزایا و معایب هر گزینه را ذکر کنید.
  4. تصمیمی را که می خواهید ادامه دهید انتخاب کنید و نتایج را اندازه گیری کنید.


۱. وضعیت را شناسایی کنید

مشکلات توسط هر یک از اعضای سازمان قابل تشخیص است. آنها باید بسته به جدیت وضعیت به یک مدیر بخش یا نماینده منابع انسانی گزارش شوند. قبل از اطلاع رسانی به بقیه سازمان، ابتدا با همه طرف های درگیر جلسه ای ترتیب دهید.

 

۲. راه حل ها یا اقدامات بالقوه را یادداشت کنید
تمام راه حل های ممکن برای مشکل پیش روی خود را مستند کنید و آنها را ثبت کنید. آنها را به شما منتقل کنید

 

تیم در طول یک جلسه، بنابراین آنها می توانند فعالانه در این فرآیند شرکت کنند. همچنین باید یک ایمیل برای آنها ارسال شود تا سابقه آن را برای خود نگه دارند. هنگامی که راه‌حل‌ها را فهرست کردید، موارد اقدام بالقوه را برای همه اعضای تیم فهرست کنید تا تصمیم مورد توافق را اجرا کنند.

 

۳. مزایا و معایب هر گزینه را فهرست کنید

در مورد جوانب مثبت و منفی به طور گسترده بحث کنید تا ببینید کدام گزینه می تواند به مرحله تصمیم گیری ادامه دهد.

وقت خود را صرف کنید و مزایا و معایب را عاقلانه محاسبه کنید تا ببینید آیا با اهداف شما و KPIهایی که موفقیت آن را می سنجند مطابقت دارد یا خیر.

 

۴. تصمیمی را که می خواهید ادامه دهید انتخاب کنید و نتایج را اندازه گیری کنید

تصمیمی را که می گیرید به عنوان تصمیمی با تاثیر کوتاه مدت و بلندمدت در نظر بگیرید. خبر خوب این است که شما همیشه از تصمیماتی که می گیرید درس خواهید گرفت، بنابراین عملکرد این تصمیم را دنبال کنید تا نتیجه را با مزایا و معایب ذکر شده هماهنگ کنید.

در صورت تمایل همکاران ما می‌توانند شما را راهنمایی کنند

برای دریافت مشاوره اطلاعات خود را وارد کنید

    آموزش مدیران

    موارد مهمی که در استراتژی کسب و کار باید در نظر بگیریم

    یک استراتژی کسب و کار در ساده ترین شکل آن ابزاری است برای کمک به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود

    برنامه ریزی استراتژیک

    تفکر سیستمی

    خلاقیت

    قدرت حل مساله

    قدرت رهبری

    قدرت متقاعد سازی

    مدیریت منابع انسانی

    مهارت ارتباط موثر

    مهارت تصمیم گیری

    هوش هیجانی