خلاقیت
خلاقیت به شما این امکان را می دهد که به جای سخت تر، هوشمندانه تر کار کنید، که می تواند بهره وری را افزایش دهد و با رکود در محل کار مبارزه کند. روال و ساختار فوق العاده مهم هستند اما نباید به قیمت بهبود و رشد اجرا شوند.
اهمیت خلاقیت در کسب و کار
وقتی به خلاقیت فکر می کنید، عناوین شغلی مانند طراح گرافیک یا بازاریاب ممکن است به ذهنتان خطور کند. با این حال، خلاقیت و نوآوری در همه صنایع مهم است زیرا چالش های تجاری نیازمند راه حل های ابداعی هستند.
در اینجا مروری بر اهمیت خلاقیت در تجارت، نحوه جفت شدن آن با تفکر طراحی و نحوه تشویق آن در محل کار است.
چرا خلاقیت مهم است؟
خلاقیت چندین هدف را دنبال می کند. این نه تنها با رکود مبارزه می کند، بلکه رشد و نوآوری را تسهیل می کند. در اینجا پنج دلیل برای اهمیت خلاقیت در تجارت آورده شده است.
۱-نوآوری را همراهی می کند
برای اینکه چیزی نوآورانه باشد، دو شرط وجود دارد: باید جدید و مفید باشد. در حالی که خلاقیت برای ایجاد ایده هایی که هم منحصر به فرد و هم اصیل هستند، بسیار مهم است، اما آنها همیشه ذاتا مفید نیستند. با این حال، راهحلهای نوآورانه بدون جزیی از خلاقیت نمیتوانند وجود داشته باشند.
۲بهره وری را افزایش می دهد
خلاقیت به شما این امکان را می دهد که به جای سخت تر، هوشمندانه تر کار کنید، که می تواند بهره وری را افزایش دهد و با رکود در محل کار مبارزه کند. روال و ساختار فوق العاده مهم هستند اما نباید به قیمت بهبود و رشد اجرا شوند. هنگامی که یک محیط خلاقانه و نوآورانه ایجاد می شود، سطح بهره وری یک کسب و کار می تواند افزایش یابد.
۳-این امکان را برای سازگاری فراهم می کند
گاهی اوقات رویدادها - اعم از داخلی و خارجی - می توانند ساختار یک سازمان را مختل کنند. برای مثال، همهگیری COVID-19 به طرز چشمگیری نحوه عملکرد دنیای تجارت امروزی را تغییر داده است. در چنین مواردی، تفکر تخیلی و نوآوری برای حفظ عملیات تجاری بسیار مهم است.
رویکرد خلاقانه به چالش ها مستلزم سازگاری است، اما همیشه نیازی به تعدیل قابل توجه مدل کسب و کار شما ندارد. به عنوان مثال، ممکن است یک محصول یا خدمات جدید توسعه دهید یا ساختار عملیات خود را برای بهبود کارایی کمی تغییر دهید. مشکلات بزرگ همیشه به راه حل های بزرگ نیاز ندارند، بنابراین ایده ای را رد نکنید زیرا با مقیاس یک مشکل مطابقت ندارد.
۴-برای رشد ضروری است
یکی از موانع اصلی رشد یک کسب و کار، تثبیت شناختی یا این ایده است که تنها یک راه برای تفسیر یا نزدیک شدن به یک موقعیت یا چالش وجود دارد.
تثبیت شناختی تله ای است که می توان در آن گرفتار شد، زیرا می تواند وسوسه انگیز باشد که به هر موقعیتی مشابه آنچه در گذشته داشته اید نزدیک شوید. اما هر موقعیتی متفاوت است.
اگر رهبران یک کسبوکار برای درک واضح شرایطی که با آن روبرو هستند، تشویق به تفکر خلاق و اقدام بر اساس یافتهها وقت نکنند، شرکت آنها میتواند دچار رکود شود که یکی از بزرگترین موانع رشد است.
۵-این یک مهارت مورد نیاز است
خلاقیت و نوآوری مهارت هایی هستند که معمولاً در صنایع برتر از جمله مراقبت های بهداشتی و تولید به دنبال آن هستند. این عمدتا به این دلیل است که هر صنعتی دارای چالش های پیچیده ای است که نیاز به راه حل های خلاقانه دارد.
یادگیری مهارت هایی مانند تفکر طراحی و حل خلاقانه مسئله می تواند به افراد کار کمک کند تا در هنگام اعمال نقش ها خود را متمایز کنند.
خلاقیت و تفکر طراحی
در حالی که خلاقیت در کسب و کار بسیار مهم است، این یک فرآیند انتزاعی است که بهترین عملکرد را با یک ساختار بتنی دارد. اینجاست که تفکر طراحی وارد عمل می شود.
تفکر طراحی - مفهومی که در دنیای تجارت محبوبیت پیدا می کند - یک فرآیند مبتنی بر راه حل است که بین امر عینی و انتزاعی سرمایه گذاری می کند. خلاقیت و نوآوری کلید فرآیند تفکر طراحی است.
شفافیت: در این مرحله مشاهده و همدلی حیاتی است. مشاهدات می توانند عینی و مبتنی بر معیارها و حقایق باشند یا انتزاعی و از درک و همدلی به دست آمده باشند. هدف در این مرحله، به دست آوردن درک درستی از موقعیت و افراد تحت تاثیر است.
ایده پردازی: مرحله ایده پردازی انتزاعی است و شامل خلاقیت و ایده پردازی است. خلاقیت تمرکز اصلی است، زیرا مرحله ایدهپردازی آزادی ایدهپردازی و تفکر از طریق راهحلها را فراهم میکند.
توسعه: مرحله توسعه یک مرحله مشخص است که شامل آزمایش و آزمون و خطا است. نقد و نمونه سازی مهم هستند زیرا ایده های تولید شده از مرحله ایده پردازی به راه حل های آزمایشی تبدیل می شوند.
پیاده سازی: مرحله چهارم اجرای راه حل است. این شامل برقراری ارتباط با ارزش راه حل و غلبه بر تعصبات موجود است.
ارزش تفکر طراحی این است که خلاقیت و ساختار روتین را با تشویق به استفاده از هر دو دنیای عملیاتی و نوآوری به هم متصل می کند. اما این دنیاها چیستند و چگونه با هم تعامل دارند؟
دنیای عملیاتی
دنیای عملیاتی جنبه مشخص و ساختار یافته تجارت است. این دنیا بر بهبود معیارهای کلیدی و دستیابی به نتایج تمرکز دارد. این نتایج معمولاً از طریق روال، ساختار و تصمیمگیری به دست میآیند.
دنیای عملیاتی ابزارهای تحلیلی زیادی دارد که برای جنبه عملکردی کسب و کار مورد نیاز است، اما نه جنبه نوآورانه. علاوه بر این، خلاقیت و کنجکاوی معمولاً کمتر از دنیای نوآوری ارزش گذاری می شود. کارکنانی که تلاش های ناموفق و پرخطر را آغاز می کنند، بیشتر مورد سرزنش قرار می گیرند تا ارتقاء رتبه.
دنیای نوآوری
دنیای نوآوری نیازمند کنجکاوی، حدس و گمان، خلاقیت و آزمایش است. این دنیا برای رشد یک شرکت مهم است و می تواند مزایای ذکر شده خلاقیت در تجارت را به ارمغان آورد.
این جهان بیشتر بر روی تفکر و اکتشاف باز پایان میدهد تا جنبه عملکردی یک شرکت. اگرچه تلاشهای مخاطرهآمیز تشویق میشوند، ساختار کمی برای اطمینان از اجرای کارآمد و موفقیتآمیز یک کسبوکار وجود دارد.
اتصال دو جهان
اگرچه دنیای عملیاتی و دنیای نوآوری برای موفقیت یک کسب و کار به یک اندازه مهم هستند، اما از هم جدا هستند. رهبران کسب و کار باید هنگام حرکت بین خود دوسویه باشند و محیطی را برای شکوفایی هر یک فراهم کنند.
باید خلاقیت را تشویق کرد و نوآوری را تقویت کرد، اما هرگز به بهای عملکرد یک کسب و کار. فرآیند تفکر طراحی یک راه عالی برای استفاده از هر دو جهان است و محیطی را برای موفقیت هر یک فراهم می کند.
از آنجایی که فرآیند تفکر طراحی بین امر عینی و انتزاعی حرکت می کند، تنش بین عملیات و نوآوری را هدایت می کند. به یاد داشته باشید: دنیای عملیاتی اجرای دنیای نوآورانه است و نوآوری اغلب می تواند از مشاهدات دنیای عملیاتی الهام گرفته شود.
اگر می خواهید یک محل کار نوآورانه را تسهیل کنید، در اینجا هفت نکته برای تشویق خلاقیت آورده شده است.
۱-از ریسک کردن نترسید
خلاقیت اغلب مستلزم عبور از منطقه راحتی شماست. در حالی که نمی خواهید ریسک هایی را بپذیرید که به طور بالقوه می تواند کسب و کار شما را فلج کند، ریسک پذیری یک عنصر ضروری برای نوآوری و رشد است. بنابراین، فراهم کردن محیطی که در آن تشویق شود میتواند بسیار سودمند باشد.
۲-با شکست دلسرد نشوید
به تیم خود این آزادی را بدهید که بدون ترس از انتقام، اگر ایده هایشان کارساز نبود، نوآوری کنند. برخی از بهترین نوآوری های تاریخ محصول شکست های بسیاری بود. به شکست به عنوان فرصتی برای یادگیری و بهبود برای آینده نگاه کنید تا شکست.
۳-منابع لازم برای نوآوری را فراهم کنید
در حالی که میتواند وسوسه انگیز باشد که به تیم خود بگویید نوآوری کند، خلاقیت چیزی بیش از یک حالت ذهنی است. اگر همکاران شما فرصت خلاقیت دارند، باید منابعی را برای ترویج نوآوری فراهم کنید. چه این امر مستلزم سرمایه گذاری مالی، ابزارها یا مواد آموزشی باشد، به نفع شماست که در تیم خود سرمایه گذاری کنید تا نتایج نوآورانه به دست آورید.
۴-سعی نکنید نتایج را خیلی سریع اندازه گیری کنید
اگر یک ایده نوآورانه در عرض چند ماه نتایج مطلوبی به دست نیاورد، ممکن است به طور کامل آن را کنار بگذارید. انجام این کار می تواند منجر به از دست رفتن فرصت شود، زیرا برخی از ایده ها برای به دست آوردن نتایج مثبت زمان بیشتری نیاز دارند.
صبر یک عنصر مهم خلاقیت است، بنابراین سعی نکنید نتایج را خیلی سریع اندازه گیری کنید. به تیم خود این آزادی را بدهید که بدون فشار محدودیت های زمانی سخت، پیشرفت کنند و آزمایش کنند.
۵-ذهن باز داشته باشید
یکی از مهم ترین اجزای محیطی که خلاقیت و نوآوری را تقویت می کند، داشتن ذهن باز است. نوآوری مستلزم کار مداوم در برابر تعصبات شماست. به طور مستمر سؤال بپرسید، پاسخهایی را که دریافت میکنید آماده باشید و قبل از شروع به نوآوری به ایدههای کاملاً مفهومی نیاز نداشته باشید.
۶-تقویت همکاری
محیط های مشارکتی برای نوآوری حیاتی است. هنگامی که تیم ها با هم در جهت دستیابی به یک هدف مشترک کار می کنند، نوآوری شکوفا می شود.
برای رسیدن به این هدف، مطمئن شوید که همه صدای خود را دارند. یکی از راههای انجام این کار، میزبانی جلسات طوفان فکری است که در آن هر یک از اعضا مشارکت میکنند و ایدههای خود را به اشتراک میگذارند.
۷-تنوع ایجاد کنید
تنوع خلاقیت را تقویت میکند و با تفکر گروهی مبارزه میکند، زیرا هر فردی دیدگاه منحصر به فردی را به میز میآورد. تشکیل تیم هایی با اعضایی با پیشینه های فرهنگی مختلف که قبلاً با هم کار نکرده اند را در نظر بگیرید. وادار کردن مردم به خارج از منطقه امن خود یک راه موثر برای تشویق نوآوری است.
یادگیری خلاقیت در کسب و کار
خلاقیت و نوآوری مهارت های بسیار مهمی هستند، چه جویای کار، چه کارفرما یا کارآفرین مشتاق باشید. باید خلاقیت و موارد مربوط به آن را یاد بگیرید.
موارد مهمی که در استراتژی کسب و کار باید در نظر بگیریم
یک استراتژی کسب و کار در ساده ترین شکل آن ابزاری است برای کمک به شما در دستیابی به اهداف تجاری خود
برنامه ریزی استراتژیک
تفکر سیستمی
خلاقیت
قدرت حل مساله
قدرت رهبری
قدرت متقاعد سازی
مدیریت منابع انسانی
مهارت ارتباط موثر
مهارت تصمیم گیری
هوش هیجانی