مفهوم positioning در حوزه بازاریابی به تعیین موقعیت و جایگاه یک محصول، برند، شرکت و یا خدمات در ذهن مشتریان و بازار اشاره دارد. یعنی کمپین‌های تبلیغاتی، قیمت‌گذاری، بسته‌بندی، کیفیت محصول و… برای هدفمند کردن نگرش مخاطبان و به‌دست آوردن موقعیتی مناسب برای محصول/برند در بازار انجام می‌شود. به عبارت دیگر، positioning  به استراتژی کلی شرکت برای پوشش دادن نیازهای مشتریان، تأمین فضا برای خدمات و محصولات و ارائه پیشنهادات ویژه به مخاطبان اشاره دارد.

 

استراتژی positioning در واقع به شرکت کمک می‌کند تا برای خود در بازار یک جایگاه منحصر به فرد پیدا کند. برای مثال، اگر یک شرکت تولید کننده محصولات غذایی باشد، باید برای جداسازی از رقبای خود و جلب توجه مخاطبین، استراتژی‌هایی را در نظر بگیرد که با نیازهای مخاطبان سازگار باشد و از دیگران متمایز شود.

برای مثال، یک استراتژی positioning در این حوزه می‌تواند عرضه محصولاتی با کیفیت بسیار بالا باشد. همچنین قیمت‌گذاری، بسته‌بندی، برنامه‌های تبلیغاتی و… باید به‌گونه‌ای باشد که از نگرش مخاطبان بهترین استفاده را ببرد و به آن‌ها الهام بخشد.

هدف نهایی استراتژی positioning، تبدیل یک برند/محصول به یک نام تجاری موفق و منحصر به فرد در بازار است.

در واقع پوزیشنینگ یک راهبرد بازاریابی است که به کسب و کار کمک می‌کند تا در نظر مشتریان خود به عنوان یک برند خاص، منحصر به فرد و قابل تمایز معرفی شوند.

برای مثال، فروشگاه آنلاین Amazon به عنوان یکی از برترین فروشگاه‌های آنلاین جهان، بر اساس پوزیشنینگ خود به مشتریان خود برای انجام خرید آنلاین با اطمینان بیشتری دعوت می‌کند. Amazon با ارائه بسته‌های حمل و نقل سریع و راحت، برخورد پذیری بالا، گزینه‌های پرداخت متنوع و همچنین یک سیستم بازخورد موثر، خود را به عنوان یک فروشگاه آنلاین برتر و مورد اعتماد معرفی کرده است. در نتیجه، مشتریان می‌توانند به سادگی، سریع و با اطمینان خرید کنند و به همین دلیل معمولاً از خدمات Amazon استفاده می‌کنند.

در کسب و کارهای کوچکتر نیز پوزیشنینگ بسیار حائز اهمیت است. برای مثال، یک شرکت محلی تولید کننده چای، با ارائه چای با کیفیت و مرغوبیت بالا به عنوان یک برند با کیفیت و قابل اطمینان، می‌تواند در بین رقبای خود به عنوان یک برند مشهور و منحصر به فرد شناخته شود. به این ترتیب، مشتریان به دنبال خرید چای با کیفیت و مرغوبیت بالا، به این برند مشتری می‌شوند.

برای پیدا کردن یک پوزیشنینگ مناسب برای کسب و کار خود در ایران، می‌توانید به روش‌های زیر اقدام کنید:

  1. تحلیل بازار: برای دست یابی به یک پوزیشنینگ مناسب، شما باید بازار خود را به دقت بررسی کنید. به این منظور، می‌توانید با انجام تحقیقات بازار، شناخت بیشتری در مورد رقبا، مشتریان و نیازهای آن‌ها پیدا کنید. همچنین باید به عوامل محیطی مثل فرهنگ و اقتصاد کشور نیز توجه کنید.
  2. تعیین نقاط قوت: برای دست یابی به یک پوزیشنینگ مناسب، شما باید نقاط قوت خود را به دقت تعیین کنید. این نقاط می‌توانند محصولات یا خدمات خاص، هزینه پایین‌تر، کیفیت بالاتر و … باشند.
  3. تعیین نقاط ضعف: برای دست یابی به یک پوزیشنینگ مناسب، شما باید همچنین نقاط ضعف خود را به دقت تعیین کنید. این نقاط می‌توانند شامل برخی محدودیت‌های مالی، عدم فروشگاه داری، محدودیت در تحویل و … باشند.
  4. تعیین یک استراتژی: پس از تحلیل بازار، تعیین نقاط قوت و ضعف و شناسایی نیازهای مشتریان، باید یک استراتژی مناسب برای پوزیشنینگ کسب و کار خود تعیین کنید. این استراتژی باید برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی مناسب باشد.
  5. تبلیغات: برای جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان فعلی، باید از تبلیغات مناسب استفاده کنید. تبلیغات می‌تواند شامل تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، اینترنتی و … باشد. باید تبلیغات خود را به گونه‌ای طراحی کنید که از پوزیشنینگ شما حمایت کند و به مشتریان نشان دهد که چگونه شما می‌توانید به نیازهای آن‌ها پاسخ دهید.
  6. اقدام فوری: برای دست یابی به یک پوزیشنینگ مناسب، باید عملیاتی و هدفمند باشید. در صورتی که استراتژی خود را مشخص کرده‌اید، باید به سرعت اقدام به پیاده‌سازی آن کنید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *