برندینگ یا ساخت برند، فرایند سازماندهی و مدیریت استراتژیک مجموعه اقداماتی است که به منظور ایجاد تصویر و شناساندن یک نام، نماد یا لوگو برای یک محصول، خدمات یا سازمان انجام میشود. این فرایند به تعیین هویت و شخصیت برند، تعیین مقولهها و ارزشهای آن، و ایجاد ارتباط مستمر با مشتریان و جامعه هدف میپردازد.
برندینگ یک فرایند است که شامل ایجاد و مدیریت هویت و تصویر یک برند میشود. اهداف اصلی برندینگ عبارتند از:
- شناسایی: شناسایی و تعریف ویژگیها، ارزشها و ماموریت برند.
- دستاورد: جلب توجه و تشویق مشتریان به خرید و استفاده از محصولات یا خدمات برند.
- ارتباط: ایجاد رابطه و ارتباط قوی تر با مشتریان و ایجاد اعتماد و وفاداری به برند.
- تمایز: تمایز برند از رقبا و ارائه چیزی منحصر به فرد در بازار.
برای کسب و کار شما، نوع برندینگی که مناسبتر است، به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله نوع صنعت شما، مخاطبان هدف، رقبا، ماموریت و ارزشهای برند شما، و استراتژی بازاریابی که میخواهید اجرا کنید. در ادامه، چند نوع مشترک برندینگ را بررسی میکنیم:
- برند شخصی (Personal Branding): در این حالت، برند بر پایه شخصیت و اعتبار فرد ساخته میشود. اگر شما به عنوان یک فرد حرفهای در صنعت خاصی فعال هستید، برند شخصی ممکن است برای شما مناسب باشد.
- برند شرکت (Corporate Branding): در این حالت، تمرکز بر روی ایجاد هویت و شناسایی برای شرکت است. این نوع برندینگ برای شرکتها و سازمانها با هدف ساختن اعتبار و اعتماد مشتریان به شرکت مناسب است.
- برند محصول (Product Branding): در این حالت، تمرکز بر روی ایجاد هویت و تشخیص برای محصول خاص است. اگر شما یک محصول خاص یا خط محصولات دارید که به تنهایی میتواند به بازار عرضه شود، برندینگ محصول برای شما مناسب است.
- برندینگ خدمات: (Service Branding) این نوع برندینگ بر روی خدماتی که یک سازمان به مشتریان ارائه میدهد تمرکز دارد. این خدمات میتواند شامل حمل و نقل، بانکداری، مشاوره و غیره باشد.
- برند مکان (Place Branding): در این نوع برندینگ، تمرکز بر روی یک مکان خاص قرار دارد. این نوع برندینگ معمولاً توسط شهرها و کشورها به منظور جذب توریستها و سرمایهگذاران به کار می رود
- برندینگ مجازی: (Virtual Branding) با پیشرفت فناوری و حضور رسانههای اجتماعی، مورد استفاده قرار میگیرد. در این نوع برندینگ، شرکتها و افراد تلاش میکنند تا بر روی حضور و فعالیت خود در فضای دیجیتال تمرکز کنند. برندینگ مجازی یا همچنین برندسازی مجازی به مجموعه اقدامات و استراتژیهایی اشاره دارد که برای ساخت، تقویت و مدیریت شناخت و هویت یک برند در فضای آنلاین انجام میشود. در عصر دیجیتال و حضور گسترده افراد در شبکههای اجتماعی و وب سایتها، برندینگ مجازی نقش بسیار مهمی در جذب و نگهداری مشتریان و ایجاد ارتباط با آنها دارد.
همچنین شامل مجموعه فعالیتها میشود که به شناسایی و تعریف هویت برند، طراحی لوگو و نمادهای برند، انتشار محتوا مرتبط و آموزشی، ایجاد استراتژی بازاریابی دیجیتال، تعیین تم رنگی و استفاده از آن در طراحی وبسایت و رسانههای اجتماعی، پاسخگویی به نظرات و بازخوردهای کاربران و مدیریت شبکههای اجتماعی میشود.
هدف اصلی برندینگ مجازی، ساخت یک هویت قابل تشخیص و استحضار در ذهن مخاطبان و مشتریان است تا بتواند با دیگر رقبا در بازار رقابت کند و ارزش افزوده بیشتری را برای مشتریان خود فراهم کند.
- برند جغرافیایی (Geographical Branding): در این حالت، تاکید بر شناخت و شناخت یک منطقه یا مکان خاص است. این نوع برندینگ معمولاً برای ترویج یک شهر، منطقه یا کشور به عنوان یک مقصد گردشگری استفاده میشود.
- برند اجتماعی (Social Branding): نوعی برند است که تمرکز خود را بر روابط اجتماعی و تعامل با مشتریان خود قرار میدهد. این نوع برند به جای تمرکز بر محصولات یا خدمات خود، بر تبیین ارزشها، شخصیت و هویت خود در جامعه تمرکز میکند. برند اجتماعی بر اساس ارزشهای اجتماعی، محیط زیستی و اخلاقی عمل میکند و به جامعه و افراد در آن سازمان مرتبط میشود.از جمله ویژگیهای برند اجتماعی میتوان به مواردی همچون مسئولیت اجتماعی، شفافیت و صداقت، ارتباط نزدیک با مشتریان و همچنین ارزشهای اجتماعی اشاره کرد.
- برند رویدادی (Event Branding) به عنوان نام تجاری و شناسه یک رویداد خاص استفاده میشود. رویدادها مانند کنفرانسها، نمایشگاهها، کنسرتها، جشنوارهها و هر نوع تجمع عمومی دیگر، میتوانند یک برند یکتا و قابل تشخیص داشته باشند.
برند رویداد با استفاده از المانهای طراحی مانند لوگو، نشان، الگوی رنگ و شعار خود، هویت و شناخت منحصر به فردی را برای رویداد بوجود میآورد. این برندها به دلیل تأثیرگذاری و شناخت پذیری بیشتر، به منظور جلب توجه مخاطبین و حفظ هماهنگی در تمامی جوانب سازماندهی و تبلیغات رویداد بسیار مهم هستند.
برای مثال، “TED” یک برند رویداد معروف است که با استفاده از نام، لوگو و الگوی رنگ خاص خود، شناخته شده است. همچنین، “Coachella” یک برند رویداد موسیقی معروف در آمریکا است که با الگوی رنگ روشن، نشان و عنوان خاص خود، شناخته میشود.
برند رویداد به عنوان یک هویت منحصر به فرد، قابلیت ساختن تجربه و جذابیت مخاطبان را افزایش میدهد و در جهت تشویق مخاطبان به حضور و مشارکت فعال در رویداد مؤثر است.
- برند مشارکتی (Co-Branding)، یک نوع برند است که با همکاری و مشارکت از جامعهی مشتریان و طرفداران خود ساخته میشود. در این نوع برندسازی، افراد به عنوان همگانی وجود دارند و در فرایند تصمیمگیری و خلق برند شرکت میکنند.
برندهای مشارکتی معمولاً از روشهایی مانند مسابقات طراحی لوگو، نظرسنجیها، ایدهپردازی جمعی و جمعسپاری برای جمعآوری نظرات و ایدههای مختلف از طرف مشتریان استفاده میکنند. این شرکتها به دنبال ایجاد ارتباط نزدیک با مشتریان خود هستند و به آنها اجازه میدهند که در فرایندهای تصمیمگیری و طراحی محصولات و خدمات شرکت کنند.
برندهای مشارکتی به مشتریان خود احساس تعلق و هویت بهتری نسبت به برندهای سنتی میدهند و بستری برای تجربه و شناخت بهتر محصولات یا خدمات شرکت فراهم میکنند. این روند مشارکتی باعث افزایش اعتماد مشتریان و بهبود استفادهپذیری محصولات و خدمات شرکت میشود.
برندهای مشهوری مانند ویکیپدیا، لگو و سامسونگ از استراتژی مشارکتی در برندسازی خود استفاده کردهاند.
دیدگاهی یافت نشد